okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 11/2012 >> 11/2012 >> Mamy coraz więcej do zrobienia

nowości

Gravelowe buty

Mamy już gravelowe opony, ramy, torby, koła, hamulce, widelce, gravelowe stroje i należy tylko wypatrywać gravelowych bidonów i... »

Kawa dla kolarzy

Czy są wśród nas prawdziwi kawosze? Nie mam najmniejszych wątpliwości – w końcu, gdy w czasie rowerowego spotkania padnie temat... »

System antykapciowy

Schwalbe zaprezentowało kolejny system zastępujący dętki, czyli Urban Airless System. Dzięki specjalnej, termokurczliwej, poliuretanowej... »

Torba na rower

Tym razem prezentujemy nieco inną torbę – Accent wprowadził do sprzedaży niedrogi pokrowiec, który przyda się, kiedy rower musi... »

poradniki

Z bagażem na plecach lub… biodrach

Lekki, wszechstronny i wygodny. Właśnie taki powinien być dobry plecak rowerowy. Jeszcze lepiej, jeśli nie odczujecie jego obecności na... »

Raport >> rower w mieście 2012


Mamy coraz więcej do zrobienia

Marek Rokita
Tak komfortowe warunki jazdy to wciąż rzadkość, jednak niestety nie wszędzie jest tyle przestrzeni

Już dwa i pół roku upłynęło od pierwszego raportu „Rowertouru”, dotyczącego infrastruktury rowerowej w polskich miastach. Jego tytuł brzmiał „Mamy jeszcze wiele do zrobienia”. Dziś nadal do zrobienia jest wiele, a może nawet jeszcze więcej niż wówczas, gdyż jest bardzo prawdopodobne, że tempo rozwoju infrastruktury rowerowej w miastach nie dorównuje szybkości, z jaką bicykl zdobywa sobie nogi i serca Polaków.

Miniony czas daje szansę na porównanie i sprawdzenie, co się zmieniło. Wychodząc naprzeciw Waszym głosom, poszerzyliśmy badanie i tym razem zaprosiliśmy do niego nie tylko miasta wojewódzkie, ale również 25 innych, największych ośrodków miejskich. Skorzystały wszystkie. Dolną granicą była tu liczba 100 tysięcy mieszkańców, którą miasta musiały przekroczyć. Dla ścisłości, są w zestawieniu Grudziądz i Słupsk, które w wyniku niżu demograficznego ponownie nieznacznie spadły poniżej wspomnianej granicy, lecz jeszcze kilka lat temu mogły się pochwalić tym, że należą do elity największych polskich miast. Nie wykluczamy, że w następnym raporcie uwzględnimy jeszcze więcej ośrodków, lecz póki co, zapraszamy do zapoznania się z raportem pokazującym rowerową Polskę zurbanizowaną, która rozwija się na różne sposoby, czasem na oślep, czasem zgodnie ze starannie skonstruowanymi kryteriami i planami.
W porównaniu z poprzednią edycją raportu nie tylko powiększyliśmy liczbę miast biorących udział w badaniu. Zmieniły się nieco także same pytania. Pomni olbrzymich problemów z odzyskaniem wypełnionych ankiet, zmniejszyliśmy liczbę pytań. Znikły te dotyczące pieniędzy oraz kilka innych, lecz wszystkie te, które posłużyły do stworzenia tabeli z numeru 4/2010 „Rowertouru”, zostały, choć czasem w zmienionej formie. Zdajemy sobie sprawę, że wyższą jakość uzyskalibyśmy, postępując zupełnie inaczej, czyli zwiększając liczbę pytań i uszczegóławiając opcje odpowiedzi, lecz niestety w wielu miastach nie byliśmy w stanie uzyskać nawet podstawowych informacji. Okazuje się, że nie wszędzie prowadzi się inwentaryzację infrastruktury rowerowej.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”



Zdjęcie: Marek Rokita