okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 11/2012 >> 11/2012 >> Drogie Czytelniczki, Drodzy Czytelnicy!

nowości

Widelec na opak

RST powraca do produkcji amortyzatorów typu upside-down, w których golenie dolne wsuwają się w górne. Jest to rozwiązanie,... »

Bikepacking z Crosso

Na razie ostrożnie, ale marka Crosso pojawia się w światku bikepackersów za sprawą kolekcji Zipper, na którą jak do tej pory... »

Extrawheel nowej generacji

Extrawheel to znana nie tylko polskim podróżnikom rowerowym nasza rodzima firma oferująca unikalną, jednokołową przyczepkę rowerową. Od... »

Powrót kosmitów

Topeak zaprezentował kolejne wcielenie swojego najbardziej wszechstronnego multitoola. ALiEN™ S (ang. obcy) posiada aż 31 funkcji, więc... »

Bycze manetki

Shimano Metrea, czyli topowa grupa osprzętu przeznaczona dla cyklistów miejskich i cykloturystów ma w swojej kolekcji wiele ciekawych... »

poradniki

Nie trać głowy

Niespełna trzy centymetry. Taką w przybliżeniu mają grubość ścianki większości rowerowych kasków. Tak niewiele i aż tyle chroni... »

Przed startem


Drogie Czytelniczki, Drodzy Czytelnicy!


Trzymacie w rękach wyjątkowy dla nas numer – z drugą edycją raportu „Rowertouru” na temat infrastruktury rowerowej w polskich miastach. Wielu z Was z pewnością pamięta pierwsze badanie z kwietnia 2010 roku. Wówczas wzięliśmy pod lupę 16 miast wojewódzkich. Wśród licznych komentarzy do redakcji wpłynęło sporo od mieszkańców mniejszych ośrodków, którzy żałowali, że nie poszerzyliśmy zbioru o inne miasta, aby je pochwalić za prorowerową politykę lub wręcz przeciwnie – skrytykować władze, które wywołane do tablicy, wreszcie się ockną i zaczną myśleć nie tylko o kierowcach. Tym razem Marek Rokita, koordynator projektu, doktor socjologii, rozesłał ankiety i przyjrzał się wnikliwie aż 41 miastom, wszystkim powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Dzięki temu każdy z Czytelników ma szansę znaleźć interesujące informacje na temat rozwoju rowerowego miejscowości, w której mieszka, pracuje lub uczy się. Dowiecie się jak bardzo przyjazne cyklistom są Wasze małe ojczyzny, jak jest u innych, z jakich wzorów korzystają, jakie rozwiązania warto podpatrzeć. Już wiemy, że powiększenie zbioru okazało się zabiegiem słusznym.
Jak Polska długa i szeroka, udział rowerów w ruchu drogowym w miastach dynamicznie rośnie, a te – mimo że bez wyjątku budują infrastrukturę dla rowerzystów – w różnym stopniu nadążają za potrzebami cyklistów. Wiele dobrego dzieje się w mniejszych ośrodkach, choć to największe miasta, chcąc nie chcąc, są liderami we wprowadzaniu rozwiązań ułatwiających życie rowerzystom.
Przykład Gdańska, który już w pierwszej edycji nazwaliśmy rowerową stolicą Polski, pokazuje, że lider zdopingował do działania sąsiadów, w tym wypadku inne miasta na Pomorzu. Dziś to właśnie północ Polski pozytywnie wyróżnia się na tle reszty kraju – w towarzyszącym raportowi rankingu miast przyjaznych rowerzystom Słupsk zajął wysokie drugie miejsce, daleko przed takimi metropoliami, jak Warszawa, Poznań czy Kraków.
Liczymy na to, że listopadowy numer „Rowertouru” trafi także do rąk urzędników, również, a może przede wszystkim tych, którzy nie czytają nas co miesiąc. Niech nasz raport będzie dla nich źródłem refleksji i inspiracji w tygodniach, kiedy w ratuszach ważą się losy budżetów i przyszłorocznych inwestycji.

Izabela Dachtera-Walędziak
redaktor naczelna