okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 11/2012 >> 11/2012 >> Drogie Czytelniczki, Drodzy Czytelnicy!

nowości

SPD klasycznie

Ci, którym nie w smak sportowe, plastikowe i ekstrawaganckie modele, znajdą w ofercie włoskiego producenta prawdziwą perełkę, jeśli... »

Minimalistyczny i dynamometryczny

Klucze dynamometryczne zwykle są na tyle duże, że nie da się ich zabrać ze sobą w podróż. Niemiecka marka Topeak znalazła jednak na to... »

Truskaweczka

Polska marka Martombike zaprezentowała w kolekcji na 2019 rok damską, bardzo dopasowaną koszulkę kolarską z delikatnym, ale wyraźnym... »

Elektroniczna dwunastka „Campy”

Campagnolo – włoski producent osprzętu do rowerów szosowych wprowadza w końcu elektroniczny wariant swojej topowej, 12-rzędowej... »

Siodełko dedykowane

Rozbawił mnie jeden z producentów siodełek rowerowych – znana i szanowana marka San Marco, która zaprezentowała siodełko... »

Panzerna wkładka

Na polskim rynku pojawiła się właśnie hiszpańska marka Panzer, specjalizująca się w produkcji elastycznych wkładek do opon. Produkt... »

poradniki

Świadoma jazda

Obok lampki i dzwonka to najczęściej montowany element na kierownicy roweru. Wskaże prędkość, przejechany dystans i niekiedy nawet drogę do... »

Jak efektywnie wykorzystać wspomaganie

Pamiętamy, jak to było, gdy uczyliśmy się jazdy na rowerze. Jedni wcześniej, inni później, ale wszyscy zaczynaliśmy z podobnymi... »

Przed startem


Drogie Czytelniczki, Drodzy Czytelnicy!


Trzymacie w rękach wyjątkowy dla nas numer – z drugą edycją raportu „Rowertouru” na temat infrastruktury rowerowej w polskich miastach. Wielu z Was z pewnością pamięta pierwsze badanie z kwietnia 2010 roku. Wówczas wzięliśmy pod lupę 16 miast wojewódzkich. Wśród licznych komentarzy do redakcji wpłynęło sporo od mieszkańców mniejszych ośrodków, którzy żałowali, że nie poszerzyliśmy zbioru o inne miasta, aby je pochwalić za prorowerową politykę lub wręcz przeciwnie – skrytykować władze, które wywołane do tablicy, wreszcie się ockną i zaczną myśleć nie tylko o kierowcach. Tym razem Marek Rokita, koordynator projektu, doktor socjologii, rozesłał ankiety i przyjrzał się wnikliwie aż 41 miastom, wszystkim powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Dzięki temu każdy z Czytelników ma szansę znaleźć interesujące informacje na temat rozwoju rowerowego miejscowości, w której mieszka, pracuje lub uczy się. Dowiecie się jak bardzo przyjazne cyklistom są Wasze małe ojczyzny, jak jest u innych, z jakich wzorów korzystają, jakie rozwiązania warto podpatrzeć. Już wiemy, że powiększenie zbioru okazało się zabiegiem słusznym.
Jak Polska długa i szeroka, udział rowerów w ruchu drogowym w miastach dynamicznie rośnie, a te – mimo że bez wyjątku budują infrastrukturę dla rowerzystów – w różnym stopniu nadążają za potrzebami cyklistów. Wiele dobrego dzieje się w mniejszych ośrodkach, choć to największe miasta, chcąc nie chcąc, są liderami we wprowadzaniu rozwiązań ułatwiających życie rowerzystom.
Przykład Gdańska, który już w pierwszej edycji nazwaliśmy rowerową stolicą Polski, pokazuje, że lider zdopingował do działania sąsiadów, w tym wypadku inne miasta na Pomorzu. Dziś to właśnie północ Polski pozytywnie wyróżnia się na tle reszty kraju – w towarzyszącym raportowi rankingu miast przyjaznych rowerzystom Słupsk zajął wysokie drugie miejsce, daleko przed takimi metropoliami, jak Warszawa, Poznań czy Kraków.
Liczymy na to, że listopadowy numer „Rowertouru” trafi także do rąk urzędników, również, a może przede wszystkim tych, którzy nie czytają nas co miesiąc. Niech nasz raport będzie dla nich źródłem refleksji i inspiracji w tygodniach, kiedy w ratuszach ważą się losy budżetów i przyszłorocznych inwestycji.

Izabela Dachtera-Walędziak
redaktor naczelna