okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

strona główna >> 5/2012 >> Sto mostów do przejechania

nowości

Domowe wyścigi

Pogoda tej wiosny nas nie rozpieszcza, więc jeśli nie lubicie moknąć na rowerowej wyprawie, w oczekiwaniu na piękną aurę można zająć się... »

Butelka wielofunkcyjna

Na jednej z platform służących do zbierania pieniędzy na realizację ciekawych projektów zaprezentowano interesujący projekt butelki.... »

Ciepło i wygodnie

Damska koszulka termiczna marki Bontrager została wykonana z miękkiej, elastycznej i lekkiej tkaniny Profila Thermal. Zamek sięga do połowy... »

Grafen w oponie?

Grafen to rewolucyjny materiał pochodzący z grafitu i wykazujący niesamowite właściwości. Jest to jednoatomowej grubości struktura cząstek... »

E-sakwa?

Ortlieb nie zamierza przegapić e-bike'owego szaleństwa, więc zaprezentował sakwę do rowerów elektrycznych! Na szczęście sakwa nie ma... »

Shimano do gravela

Japoński producent właśnie przygotowuje pierwszą partię osprzętu zupełnie nowej grupy. GRX została opracowana z myślą o rowerach... »

poradniki

Pod napięciem

Szmer elektrycznego silnika przenosi nas w zupełnie inny wymiar rowerowej przygody. Od teraz wszystko jest jakby inne. Podjazdy bardziej płaskie, a... »

Na szlaku >> Wrocław


Sto mostów do przejechania

Marek Rokita
Archikatedra św. Jana Chrzciciela na Ostrowie Tumskim

Mój rower wraca do Wrocławia po 13 latach. To tu został kupiony podczas mojego studiowania. Rowerzystów było wtedy niewielu, dróg dla rowerów nie pamiętam. Były natomiast krzywe szyny tramwajowe i wszechobecny bruk. Aż dziw, że leżałem na nim tylko raz…

Przygodę zaczynam na dworcu głównym. W końcu to miejsce najczęściej odwiedzane przez cykloturystów. Dworzec jest też jednak sam w sobie bardzo interesujący. W chwili wybudowania, w połowie XIX wieku, był największy w całych Niemczech, a do dziś jego wielkość robi wrażenie. To również jeden z najpiękniejszych dworców kolejowych w Polsce. Jeśli wręcz nie najpiękniejszy. Przed Euro 2012 doczekał się gruntownego remontu, który właśnie dobiega końca.
Moim następnym celem jest wrocławski rynek, na którym znajdują się dwa punkty informacji turystycznej. Zapytam tam, na co może liczyć turysta na rowerze. Mimo że Wrocław może się dziś pochwalić dziesiątkami kilometrów dróg i ścieżek dla rowerów, z dworca na rynek nie poprowadzono żadnej. Jadę więc ulicami. Po drodze przejeżdżam przez plac Kościuszki, przy którym stoją pierwsze domy zbudowane po II wojnie światowej, oczywiście w duchu socrealizmu. W czasie wojny Wrocław ogłoszono twierdzą, wyprowadzono mieszkańców i broniono, aż do 6 maja. W mieście strzały umilkły później niż w Berlinie, zniszczenia były olbrzymie. W 1945 roku Wrocław wrócił do Polski, w której granicach na dobrą sprawę ostatnio był w okresie panowania Bolesława Krzywoustego. Zmieniono herb miasta i zaczęto zacierać ślady niemieckiej przeszłości, eksponując pierwiastek polski. Dziś Wrocław swoim hasłem „Miasto spotkań” przypomina o swej skomplikowanej historii, w której było miejsce dla Czechów, Żydów, Austriaków, Niemców i Polaków. Stąd pochodziło aż dziesięciu noblistów, kwitło tu życie naukowe i kulturalne. Miastem był wielkim i w średniowieczu (w Polsce tylko Gdańsk go przewyższał), i później. Nieprawdą jest jednak to, co często słyszałem, gdy mieszkałem nad Odrą, że przed wojną było to drugie pod względem wielkości miasto w Niemczech. Było drugie, ale nie w Niemczech, lecz w Prusach, a to tylko część Rzeszy Niemieckiej.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”



Zdjęcie: Marek Rokita