okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 5/2012 >> Sto mostów do przejechania

nowości

Kierownica na wypasie

Controltech to najwyższa półka wśród producentów części rowerowych, marka specjalizująca się w produkcji kierownic,... »

Spokojna głowa (rodzica)

W ofercie niemieckiej marki Uvex znajdziecie wiele ciekawych kasków, ale naszą uwagę zwrócił model Quatro Junior – kask o... »

Angi zadzwoni

Od kwietnia 2018 roku w każdym nowym samochodzie sprzedawanym w Unii Europejskiej obowiązkowo musi być zamontowany system eCall, który w... »

Koszulka z bąbelkami?

Uniwersalny podkoszulek średniej grubości, który zapewnia ciepło i doskonale odprowadza wilgoć, zapewne nie znalazłby miejsca na łamach... »

Licznik inaczej

Cat-eye zaprezentował zwykły, bezprzewodowy licznik, za to w niezwykłej formie. Licznik jest zintegrowany z uchwytem, zajmuje mało miejsca,... »

Pompka nożna

Stalowe konstrukcje do pompowania opon, które królowały na bazarach w latach 90., widuje się coraz rzadziej, ale SKS uważa, że... »

poradniki

Jak je wyprostować

Z pewnością nieraz zastanawialiście się, dlaczego koła w Waszych jednośladach się krzywią i czy da się je wyprostować w warunkach... »

Po zmroku

Choć używamy ich przez cały rok, to właśnie w okresie jesienno-zimowym mają do wykonania największą robotę. Lampki rowerowe prowadzą nas... »

Na szlaku >> Wrocław


Sto mostów do przejechania

Marek Rokita
Archikatedra św. Jana Chrzciciela na Ostrowie Tumskim

Mój rower wraca do Wrocławia po 13 latach. To tu został kupiony podczas mojego studiowania. Rowerzystów było wtedy niewielu, dróg dla rowerów nie pamiętam. Były natomiast krzywe szyny tramwajowe i wszechobecny bruk. Aż dziw, że leżałem na nim tylko raz…

Przygodę zaczynam na dworcu głównym. W końcu to miejsce najczęściej odwiedzane przez cykloturystów. Dworzec jest też jednak sam w sobie bardzo interesujący. W chwili wybudowania, w połowie XIX wieku, był największy w całych Niemczech, a do dziś jego wielkość robi wrażenie. To również jeden z najpiękniejszych dworców kolejowych w Polsce. Jeśli wręcz nie najpiękniejszy. Przed Euro 2012 doczekał się gruntownego remontu, który właśnie dobiega końca.
Moim następnym celem jest wrocławski rynek, na którym znajdują się dwa punkty informacji turystycznej. Zapytam tam, na co może liczyć turysta na rowerze. Mimo że Wrocław może się dziś pochwalić dziesiątkami kilometrów dróg i ścieżek dla rowerów, z dworca na rynek nie poprowadzono żadnej. Jadę więc ulicami. Po drodze przejeżdżam przez plac Kościuszki, przy którym stoją pierwsze domy zbudowane po II wojnie światowej, oczywiście w duchu socrealizmu. W czasie wojny Wrocław ogłoszono twierdzą, wyprowadzono mieszkańców i broniono, aż do 6 maja. W mieście strzały umilkły później niż w Berlinie, zniszczenia były olbrzymie. W 1945 roku Wrocław wrócił do Polski, w której granicach na dobrą sprawę ostatnio był w okresie panowania Bolesława Krzywoustego. Zmieniono herb miasta i zaczęto zacierać ślady niemieckiej przeszłości, eksponując pierwiastek polski. Dziś Wrocław swoim hasłem „Miasto spotkań” przypomina o swej skomplikowanej historii, w której było miejsce dla Czechów, Żydów, Austriaków, Niemców i Polaków. Stąd pochodziło aż dziesięciu noblistów, kwitło tu życie naukowe i kulturalne. Miastem był wielkim i w średniowieczu (w Polsce tylko Gdańsk go przewyższał), i później. Nieprawdą jest jednak to, co często słyszałem, gdy mieszkałem nad Odrą, że przed wojną było to drugie pod względem wielkości miasto w Niemczech. Było drugie, ale nie w Niemczech, lecz w Prusach, a to tylko część Rzeszy Niemieckiej.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”



Zdjęcie: Marek Rokita