okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 11/2011 >> Nie wszystko oświetla, co się świeci

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Poradniki >> lampy przednie


Nie wszystko oświetla, co się świeci

Łukasz Wiśniowski
Najmocniejsze lampy umożliwiają nocną jazdę w takim samym tempie jak w ciągu dnia. Noc jednak dodaje do niej sporo nowych wrażeń

Coraz krótsze dni wymuszają na rowerzystach większe zainteresowanie oświetleniem swoich pojazdów. Niezaprzeczalnie dla naszego bezpieczeństwa najważniejsze jest światło tylne. Natomiast dla komfortu jazdy – przednie.

Widząc tylne światło, kierowcy odpowiednio wcześnie zauważają rowerzystę i przygotowują się do bezpiecznego manewru wyprzedzania. Według przepisów, światło powinno być widoczne z odległości 150 metrów przy dobrej przejrzystości powietrza. Wybór lamp tylnych jest ogromny, z niezaprzeczalną dominacją zasilanych bateriami lampek z diodami LED. Ceny zaczynają się od kilkunastu złotych, a najbardziej zaawansowane modele kosztują nawet sto kilkadziesiąt złotych. Czas pracy na jednym komplecie baterii zwykle przekracza sto godzin, choć różni się znacznie w zależności od mocy użytych diod czy wybranego trybu świecenia. Należy jednak pamiętać, że wraz ze spadkiem mocy baterii maleje również jasność emitowanego światła. Dlatego warto je sprawdzać, a baterie lub akumulatory wymieniać bądź ładować nieco częściej. W wypadku lamp tylnych sprawa właściwego wyboru nie jest zbyt skomplikowana. Podczas zakupów polecam zwrócić uwagę na jakość uchwytów mocujących lampkę do roweru, łatwość jej zdejmowania, uszczelnienie oraz liczbę i dostępność baterii użytych do jej zasilania. Dobrze jest oczywiście wybrać model jak najmocniejszy, jak najbardziej efektywny, najważniejsze jest jednak to, by lampa tylna po prostu była.
Wybór lamp przednich nie jest już tak oczywisty. Tutaj również dominują diody LED, choć oferowane są też lampy z żarówkami halogenowymi, kryptonowymi bądź tradycyjnymi. Są one zwykle nieco tańsze niż modele diodowe, ale przegrywają z nimi zdecydowanie pod względem efektywności pracy, a co za tym idzie – ekonomiczności używania. Podstawową kwestią jest wybór pomiędzy lampką pozycyjną a oświetlającą drogę. Pierwszy typ służy w zasadzie wyłącznie do zakomunikowania innym uczestnikom ruchu swojej obecności na drodze. Chętnie wybierany jest przez rowerzystów korzystających z oświetlonych ulic. Drugi typ służy dodatkowo do oświetlania drogi przed rowerem i umożliwia jazdę w ciemnościach.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”



Zdjęcie: Łukasz Wiśniowski
 

Parse error: syntax error, unexpected end of file, expecting variable (T_VARIABLE) or ${ (T_DOLLAR_OPEN_CURLY_BRACES) or {$ (T_CURLY_OPEN) in /home/kruszonaol/ftp/rowertour/panel/bbclone/var/access.php on line 164