okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 11/2011 >> Odsłony opony

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Poradniki >> ogumienie


Odsłony opony

Jakub Biernacki
Kiedyś kupno nowych gum wymagało wcześniejszych przymiarek, co było sporą niedogodnością. Dzisiaj wystarczy znać wymiar, ale i tak czasem trudno się zdecydować

Dobór odpowiednich opon to jedna z najbardziej kontrowersyjnych kwestii związanych z zakupem osprzętu. Każdy rowerzysta ma własne upodobania, a kryteriów jest znacznie więcej niż tylko powszechnie stosowane: waga, cena i układ bieżnika.

Kiedy nasi pradziadkowie chcieli kupić nową oponę do roweru, borykali się z nie lada problemami. Nie było jednolitych standardów, według których produkowano ogumienie, a każdy wytwórca robił takie opony, jakie uznał za stosowne. Kupowanie nowych gum zawsze wymagało wcześniejszych przymiarek, co – zwłaszcza w czasach niedoborów sprzętu – było sporą niedogodnością.
Z pomocą cyklistom przyszli urzędnicy, którzy w 1956 roku powołali w Brukseli Europejską Konferencję ds. Opon i Kół (ETWTC), która po ośmiu latach została przekształcona w działającą do dziś i zajmującą się standaryzacją rozmiarów opon i obręczy Europejską Organizację ds. Opon i Obręczy (ETRTO). Dzięki niej ustalony został jednolity sposób określania rozmiaru opony, polegający na zmierzeniu jej wysokości od drutu do czubka bieżnika oraz średnicy osadzenia drutu na obręczy. Obie wartości wyraża się w milimetrach (np. 47-559, gdzie 47 mm to wysokość opony, a 559 – średnica osadzenia drutu). Należy dodać, że istnieje jeszcze jedna kategoria kompatybilności opon i obręczy, określona przez ETRTO. Jest nią zależność między rozmiarem opony a szerokością gniazda obręczy. Zbyt szeroka opona na zbyt wąskiej obręczy będzie się zsuwać, natomiast zbyt wąska nie będzie stabilna, co może doprowadzić do osłabienia przyczepności przy pokonywaniu zakrętów, a obręcz narazić na zniszczenie.
Wprawdzie rozmiar ETRTO znakomicie sprawdza się do określania kompatybilności opon i obręczy, jednak przy opisywaniu szerokości poszczególnych opon jest zdecydowanie niewystarczający. Dla obrazowania tej wartości używa się dwóch innych standardów: brytyjskiego (dla opon MTB) i francuskiego (dla opon szosowych i trekkingowych). Standard brytyjski określa wyrażoną w calach średnicę opony osadzonej na obręczy i jej szerokość, np. 26 x 1,95. Niestety, szerokość w tym wypadku mierzona jest zwykle w miejscu, gdzie balon jest najszerszy, co nie daje nam dokładnego obrazu wielkości opony po założeniu na koło.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”



Zdjęcie: Jakub Biernacki