okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 11/2011 >> Pierwszy wśród wielu

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

W cztery oczy >> Tadeusz Kopta


Pierwszy wśród wielu

Z Tadeuszem Koptą, szefem zespołu ds. ścieżek (dróg) rowerowych w Departamencie Studiów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Tadeusz Kopta dojeżdża do pracy na rowerze codziennie od 1975 roku. Tym razem wybrał się na szkolenie do Holandii…

Dlaczego rower?
– Rower jest najczystszym ekologicznie środkiem transportu, bo nie zagraża zdrowiu społeczeństwai. To najbardziej efektywny energetycznie i niezagrażający klimatowi sposób poruszania się na niewielkich dystansach, bezemisyjny i wielofunkcyjny. Można nim dojeżdżać do pracy. Zajmuje dziesięć razy mniej miejsca niż samochód, do tego nie zatruwa środowiska. I co najważniejsze, pełni ważną funkcję w profilaktyce chorób cywilizacyjnych.

Sprawom rowerowym poświęcił Pan ponad 30 lat pracy, tworząc podwaliny pod zmiany, które się obecnie w tej sferze dokonują. Warto było?

– Wszędzie w Europie Zachodniej infrastrukturę rowerową traktuje się poważnie, bo tam ludzie wiedzą, jak ogromny ma potencjał, oraz, że może być lekiem na zakorkowane miasta. Wystarczy popatrzeć na statystyki: w Kopenhadze 30 procent podróży miejskich odbywa się na rowerze, w Berlinie – 10 procent.  W Polsce też tak może być. Trzeba tylko nad tym popracować. I ja to robię, bo im więcej ludzi będzie jeździło na rowerze, tym miasta będą czystsze, mniej w nich będzie spalin. Często spotykam się z poglądem, że infrastruktura rowerowa nie jest potrzebna, bo nie ma rowerzystów. Odpowiadam wtedy: tam, gdzie nie ma kanałów, nie pływają statki. I robię swoje.

Biorąc pod uwagę statystyki, coraz więcej Polaków docenia pożytki płynące z jazdy na dwóch kółkach i korzysta z nich na co dzień.

– Rzeczywiście, w ostatnim czasie chętniej korzystamy z roweru niż kiedyś. Mimo to, w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, wciąż to niewielki odsetek. Bardzo ubolewam nad tym, że rower w Polsce wciąż jest tak mało popularny. Uważam, że przyczyna tkwi w braku dobrej infrastruktury, po prostu boimy się jeździć. Dlatego tę infrastrukturę trzeba robić, i to porządnie. Drugim, nie mniej ważnym powodem jest wygoda. Ludzie są po prostu wygodni, a człowiek się do samochodu przyzwyczaja. Rower wymaga energii, ruchu.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 



Zdjęcie: Bartłomiej Lustofin
 

Parse error: syntax error, unexpected end of file, expecting variable (T_VARIABLE) or ${ (T_DOLLAR_OPEN_CURLY_BRACES) or {$ (T_CURLY_OPEN) in /home/kruszonaol/ftp/rowertour/panel/bbclone/var/access.php on line 164