okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 9/2011 >> Zielone wzgórza nad Gironą

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Na szlaku >> Katalonia


Zielone wzgórza nad Gironą

Andrzej Kaleniewicz
Średniowieczne mury Pals i jeździec z XXI wieku na swym drucianym rumaku

Jest taka kraina, gdzie zębate Pireneje stopniowo łagodnieją, opadając ku wybrzeżu Morza Śródziemnego, czyli Costa Brava. Dzięki sieci szlaków rowerowych Vies Verdes (zielone drogi), częściowo poprowadzonych śladami nieczynnych linii kolejowych, warunki do jeżdżenia rowerem są tu wręcz idealne, o czym miałem okazję się przekonać podczas majowego wypadu.

Mowa o Pirineu de Girona, północno-wschodniej, położonej przy francuskiej granicy części Katalonii, autonomicznego regionu Hiszpanii, która reklamuje się jako „wiecznie zielona”. Istotnie, region ze stolicą w Barcelonie różni się od zazwyczaj suchych i spieczonych słońcem pozostałych części kraju. Katalońskie Vies Verdes należą do ogólnohiszpańskiej sieci Vías Verdes, która obejmuje około 1900 kilometrów tras w całym państwie. Dla polskiego cykloturysty, przyzwyczajonego do wielu tysięcy kilometrów szlaków rowerowych w naszym kraju, nie jest to liczba, która powaliłby na kolana. Niby tak, chociaż w wypadku Hiszpanii mowa o zupełnie innej jakości…
Znaczna część Vies Verdes została poprowadzona śladami nieczynnych linii kolei wąskotorowej, z których część była w użyciu jeszcze na początku lat 80. XX stulecia. Reszta to również dawne szlaki przewozu surowców. Wraz z restrukturyzacją przemysłu przestały być potrzebne. Wraz ze wstąpieniem Hiszpanii do Unii Europejskiej i wzrostem popularności turystyki, na terenach poprzemysłowych pojawiły się pomysły i środki na przywrócenie funkcjonalności szlaków gospodarczych, tym razem jako tras rowerowych.
Czy przekształcanie traktów kolejowych w szlaki rowerowe to dobry pomysł? Jeśli weźmiemy pod uwagę, że średnie nachylenie torów wąskotorówek w Katalonii nie przekraczało trzech procent, staje się oczywiste, że powstanie na ich bazie tras dla cyklistów to był strzał w dziesiątkę. Okazało się, że jazda rowerem po, jakkolwiek nie patrzeć, górzystym terenie może być bardzo łatwa. Jeśli dodać do tego mnogość elementów infrastruktury, takich jak tunele czy wysoko zawieszone wiadukty, okazuje się, że Vies Verdes to propozycja również dla rowerzystów o niewybitnej kondycji.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”



Zdjęcie: Andrzej Kaleniewicz
 

Parse error: syntax error, unexpected end of file, expecting variable (T_VARIABLE) or ${ (T_DOLLAR_OPEN_CURLY_BRACES) or {$ (T_CURLY_OPEN) in /home/kruszonaol/ftp/rowertour/panel/bbclone/var/access.php on line 164