okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 8/2011 >> Łańcuch się rozciąga, a strategie są dwie

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Poradniki >> konserwacja i wymiana napędu


Łańcuch się rozciąga, a strategie są dwie

Łukasz Wiśniowski
Bez względu na wybraną strategię, napęd należy regularne czyścić i smarować.

Sprawny napęd to, obok właściwego ciśnienia w oponach, kluczowy element gwarantujący przyjemną i efektywną jazdę na rowerze. Na szczęście jego regularny serwis nie wymaga dużych nakładów sił i środków.

Do elementów składowych rowerowego napędu zaliczamy przede wszystkim łańcuch oraz przednie i tylne koła zębate. Przednie, przymocowane do prawej korby, nazywamy zwyczajowo tarczami. Tylne, przymocowane do piasty, określa się mianem koronek. Do sprawnego i maksymalnie niezawodnego działania zestaw ten wymaga odrobiny uwagi. Zarówno w codziennym, jak i wyprawowym użytkowaniu, do podstawowej pielęgnacji napędu wystarczą: szmatka, szczotka oraz olej do łańcucha. Szmatkę można zrobić ze starej bawełnianej koszulki, olej i szczotkę polecam kupić w sklepie rowerowym. Tę ostatnią może co prawda zastąpić stara szczoteczka do zębów, jednak wydatek rzędu kilkunastu złotych na produkt dedykowany pozwoli na znacznie łatwiejsze i skuteczniejsze czyszczenie. Kwestia wyboru oleju jest nieco bardziej skomplikowana. W zasadzie występują trzy jego rodzaje: na warunki mokre, suche oraz uniwersalny. Podstawową różnicą jest odporność oleju na wymywanie przez wodę. Im większa odporność, tym olej ma większą lepkość i, co za tym idzie, łatwiej łapie brud. Większe przerwy pomiędzy smarowaniem skutkują zatem koniecznością dłuższego czyszczenia napędu. Oleje na suche warunki pozwalają łatwiej utrzymać napęd w czystości, wiele z nich jednak wymywa się już po kilku przejazdach przez kałuże, nie mówiąc już o jeździe w deszczu. Jako że ze względu na zmienność warunków, w jakich używane są rowery, nie można określić, na ile kilometrów wystarcza jedno smarowanie, na dłuższe wycieczki warto zabierać ze sobą małą buteleczkę oleju. Do smarowania łańcuchów rowerowych zdecydowanie nie polecam wielofunkcyjnych preparatów w sprayu. Ich właściwości smarujące nie są wystarczające. Ostrożnie należy ich również używać do czyszczenia – zazwyczaj dobrze rozpuszczają stare smary, ale ich właściwości penetrujące są tak dobre, że potrafią wniknąć do wnętrza mechanizmów i rozpuścić smary.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”



Zdjęcie: Zosia Komorowska
 

Parse error: syntax error, unexpected end of file, expecting variable (T_VARIABLE) or ${ (T_DOLLAR_OPEN_CURLY_BRACES) or {$ (T_CURLY_OPEN) in /home/kruszonaol/ftp/rowertour/panel/bbclone/var/access.php on line 164