okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> Między biegami

nowości

Więcej światła

CatEye – japońska marka produkująca elektroniczne akcesoria rowerowe (głównie liczniki i lampki) odświeżyła swoją kolekcję... »

Toster turystyczny

Zabieranie ze sobą na wyprawę tostera może się wydawać sporą przesadą, jednak warto się dłużej zastanowić nad tym pomysłem. Gdy... »

Miejskie Shimano

Rowery typu Urban nie są często spotykane na polskich ulicach, ale zawsze przykuwają uwagę w katalogach: niegrzeczne, interesujące,... »

Pirelli dla cyklistów

Włoska marka opon samochodowych po latach przerwy powraca do rowerowego peletonu. Na początku ubiegłego wieku opony Pirelli jeździły w rowerach... »

Nowa kolekcja

Endura pokazała ubrania na sezon 2018, wśród których od razu wpadła mi w oko bluza Hummvee Hoodie 2018 – cywilny wygląd,... »

Gruby bagażnik

Szukasz bagażnika dostosowanego do naprawdę szerokich opon? Fatrack od Krossa został zaprojektowany do zadań specjalnych, gdy zwykłe gumy to... »

poradniki

Poradniki >> przerzutka przednia


Między biegami

Jarosław Tomaszewski
Prawidłowo dobrana, zamontowana i wreszcie wyregulowana przerzutka przednia będzie gwarancją szybkiej i płynnej pracy
W 2017 roku amerykańska marka SRAM ogłosiła wszem i wobec śmierć przedniej przerzutki. Hasło przyjęto z dużą ekscytacją, zwłaszcza w szeroko pojmowanym świecie MTB. W rowerach trekkingowych przerzutka przednia jednak jeszcze nie umarła.
 
Zmiana biegów w rowerze zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest niewątpliwie poprawne działanie przedniej przerzutki. Prawidłowo dobrana, zamontowana, a wreszcie wyregulowana będzie gwarancją szybkiej i płynnej pracy.
Choć różne modele mają odmienny kształt, system montażu i prowadzenia linki, tradycyjna przednia przerzutka ma jednak bardzo zbliżoną budowę. Na ogół składa się z więc z korpusu, prowadnicy (wózka), przez którą przechodzi łańcuch, ślizgu linki, sprężyny oraz systemu odpowiadającego za jej regulację. Na tym się jednak kończy lista podobieństw. Dalsze różnice między konkretnymi jej typami będą między innymi wynikały z systemu ich montażu do ramy oraz kierunku, w jakim jest ciągnięta linka.
By zrozumieć działanie przedniej przerzutki, przyjrzyjmy się bliżej konkretnym jej typom i charakterystycznym niuansom konstrukcyjnym, wpływającym na prawidłowe działanie.
Jak pewnie sami zauważyliście, w większości przypadków przednia przerzutka montowana jest do rury podsiodłowej za pośrednictwem specjalnej obejmy ze śrubą imbusową. Jeśli w tej chwili spoglądacie na Wasze rowery trekkingowe – pewnie w taki właśnie system są wyposażone.
Są jednak rowery, w których nie przewidziano takiej możliwości montażu. Mam na myśli chociażby rowery z tylnym zawieszeniem, w których nierzadko rura podsiodłowa ma specyficzny kształt lub kąt. Często bywa też tak, że same elementy konstrukcyjne zawieszenia uniemożliwiają tradycyjny sposób jej montażu. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski