okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 5/2018 >> Z duchem czasu

nowości

Elektryzujące urządzenie

Adapter Busch + Muller E-Werk służy do zasilania urządzeń elektronicznych (np. GPS, smartphone) energią dostarczaną z piasty z prądnicą. Gdy... »

Ciuszki pod spód

Accent pokazał dwie damskie „potówki”: koszulki Elene Lady w wersji z krótkim lub długim rękawem zostały wykonane z... »

Restrap: Torba podsiodłowa Restrap (14 litrów)

Pochodząca z Wielkiej Brytanii (a dokładnie z Yorkshire, czym dumnie się chwali) rodzinna firma, w swych przeznaczonych do bikepackingu torbach... »

Basama: Basama Sakpak uprząż + drybag (19 litrów)

Drugi w tym numerze zestaw do bikepackingu pochodzi z Czech i składa się z dwóch osobno sprzedawanych produktów: mocowanej do... »

poradniki

Szosą w teren

Rowery typu gravel właśnie przeżywają swoje pięć minut. Będąc swoistą wariacją na temat roweru szosowego i przełajowego, mają być... »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy > rowerowe standardy


Z duchem czasu

Jarosław Tomaszewski
Standardy rowerowe potrafią zmieniać się z roku na rok
To, co starsze, nie zawsze jest lepsze. Czasem warto przełamać swój lęk i przykładowo przejechać się na rowerze z 29-calowymi kołami. Tak samo ma się sprawa z hamulcami tarczowymi, które pod każdym względem wygrywają z klasycznymi modelami szczękowymi.
 
Postęp technologiczny to zjawisko, którego nie da się uniknąć. Dotyka niemal wszystkich dziedzin ludzkiego życia, w tym naszą pasję rowerową. Od chwili, gdy japońskie Shimano zaczęło produkować pierwsze komponenty dla rowerzystów, minęło aż 97 lat. Przez ten okres nasze jednoślady uległy niewyobrażalnej wręcz przemianie. Jednak dopiero ostatnie dziesięciolecie wywróciło branżę rowerową całkowicie do góry nogami. Zanim jednak skupimy się na konkretnych przykładach, przyjrzyjmy się pokrótce najmodniejszym ostatnio trendom.
Gary Fisher to nie tylko jeden z wynalazców roweru górskiego. Już w latach 90. poprzedniego stulecia był piewcą tzw. dużego koła, czyli rozmiaru 29 cali. Mimo jego rozsądnych tłumaczeń, branża rowerowa dopiero od niedawna na nowo wypromowała tę wielkość kół. Rezultatem jest niemal całkowite wyparcie 26-calowego rozmiaru. To jednak nie koniec. W parze z zanikającym standardem umniejsza się drastycznie liczba części do rowerów korzystających z kół o średnicy 26-cali. W międzyczasie pojawił się jeszcze jeden rozmiar – pośredni. Mowa o standardzie 27,5 cala, określanym zamiennie jako 650B. Ten dodatkowy rozmiar koła ma być złotym środkiem między dawnymi 26 calami a bardzo popularnymi obecnie 29 calami. W rezultacie ma oferować zwrotność znaną ze starego typu kół, w połączeniu ze stabilnością i łatwością przetaczania się przez przeszkody typową dla tzw. dużego koła.
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski