okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 3/2018 >> Uszyty na miarę

nowości

Elektryzujące urządzenie

Adapter Busch + Muller E-Werk służy do zasilania urządzeń elektronicznych (np. GPS, smartphone) energią dostarczaną z piasty z prądnicą. Gdy... »

Ciuszki pod spód

Accent pokazał dwie damskie „potówki”: koszulki Elene Lady w wersji z krótkim lub długim rękawem zostały wykonane z... »

Restrap: Torba podsiodłowa Restrap (14 litrów)

Pochodząca z Wielkiej Brytanii (a dokładnie z Yorkshire, czym dumnie się chwali) rodzinna firma, w swych przeznaczonych do bikepackingu torbach... »

Basama: Basama Sakpak uprząż + drybag (19 litrów)

Drugi w tym numerze zestaw do bikepackingu pochodzi z Czech i składa się z dwóch osobno sprzedawanych produktów: mocowanej do... »

poradniki

Szosą w teren

Rowery typu gravel właśnie przeżywają swoje pięć minut. Będąc swoistą wariacją na temat roweru szosowego i przełajowego, mają być... »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy: geometria roweru


Uszyty na miarę

Jarosław Tomaszewski
 
Wybór typu roweru to zaledwie połowa drogi w poszukiwaniu wymarzonych dwóch kółek. Niezależnie, czy będzie to szosa, góral czy cross, liczy się przede wszystkim dobrze dobrana geometria.
 
Dobór właściwego rozmiaru i geometrii roweru ma niebagatelne znaczenie dla jego prowadzenia, naszego komfortu i bezpieczeństwa samej jazdy. Mimo że wiele rowerów wygląda bardzo podobnie, niezauważalne na pierwszy rzut oka detale geometryczne determinują ich wykorzystanie. Z tego powodu mówimy chociażby o geometrii rowerów szosowych, trekkingowych, miejskich czy górskich.
Czym jednak jest sama geometria i co z niej wynika? W dużym uproszczeniu, geometrię roweru możemy określić jako stosunek długości rur i ich kątów nachylenia względem siebie samych. Ich wspólnym mianownikiem powinno być możliwie efektywne i wygodne dobranie pozycji użytkownika roweru. Odpowiedni dobór rozmiaru ramy i jej geometrii jest możliwy po zmierzeniu proporcji naszego ciała oraz poziomu naszego rozciągnięcia. Przy doborze należy brać również pod uwagę nasze indywidualne preferencje. Poprawnie dobrany rozmiar i geometria skutkują właściwym rozłożeniem masy naszego ciała i lepszą efektywnością pedałowania oraz ogólnym polepszeniem komfortu jazdy.
 
Podstawowe parametry geometrii roweru:
1. Długość rzeczywista rury górnej 
To faktyczna długość górnej rury w rowerze. Poprawnie mierzy się ją prowadząc linię wzdłuż rury od szczytu osi główki ramy do osi rury podsiodłowej. Wbrew wielu mylnym opiniom, ten parametr nie określa do końca faktycznego rozmiaru roweru.
2. Długość efektywna rury górnej 
Dopiero ta wartość pomoże nam bardziej w wyborze właściwego rozmiaru roweru. W odróżnieniu bowiem od opisanej powyżej długości rzeczywistej, ta efektywna mierzona jest od szczytu osi główki ramy do osi samej sztycy. Pomiaru nie dokonuje się więc wzdłuż górnej rury, ale tuż nad nią. Długość efektywna górnej rury wpływa na zajmowaną przez nas pozycję na rowerze, inaczej – pochylenie (wyciągnięcie) tułowia, kiedy siedzimy na rowerze. 
 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski