okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

strona główna >> 2/2018 >> Jak osiągnąć efekt cykorka?

nowości

BCM Nowatex Vezuvio Vento Black

Jesienią zeszłego roku w nasze ręce wpadła najnowsza kurtka polskiej marki Vezuvio (BCM Nowatex). Vento Black to lekka i wszechstronna kurtka... »

poradniki

Z duchem czasu

To, co starsze, nie zawsze jest lepsze. Czasem warto przełamać swój lęk i przykładowo przejechać się na rowerze z 29-calowymi kołami.... »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


Jak osiągnąć efekt cykorka?

Marek Rokita
 

Ostatnio często trafiam w internecie na zdjęcia rowerowych korków, zwykle z holenderskich miast, umieszczane zazwyczaj przez rowerowe stowarzyszenia i z towarzyszeniem nutki rozmarzonej zazdrości. Ach, czemuż u nas nie ma rowerowych korków! Co trzeba zrobić, by w końcu polski rowerzysta mógł poprzeklinać na skrzyżowaniu, gdy nie uda mu się przejechać przez nie na jednej zmianie świateł? To dyskusyjne, że zator drogowy staje się obiektem westchnień, a może nawet miarą cywilizacji. To nieco żałosne, gdy na widok paru cyklistów stojących na światłach lub pod szlabanem rodzą się dalekosiężne plany i marzenia o całym mieście stojącym w gigantycznym rowerowym korku. Niby dlaczego korek rowerowy jest lepszy od samochodowego? No tak, dla środowiska jest niewątpliwie znacznie korzystniejszy, ale dla stojących obywateli już niekoniecznie. Ale dość tych dywagacji, zobaczmy, co da się zrobić w kwestii cyklokorka albo raczej – bardziej familiarnie powiedziawszy – cykorka.

Natknąłem się na ciekawy artykuł na portalu transport-publiczny. pl, dość stary, bo z sierpnia 2016 roku. Dziwnym trafem nie był on ulubionym źródłem na stronach rowerowych aktywistów. Dziwnym, bo zawiera on nieco zakamuflowany przepis na rowerowy korek. We wspomnianym artykule pod znamiennym tytułem „Samochody to zawalidrogi, ale rowery... też” przedstawiono trzy symulacje przeprowadzone przez firmę doradczą PTV Vision Traffic z Karlsruhe. To, gdzie ma siedzibę owa firma, ma znaczenie, gdyż Karlsruhe wymieniane jest jednym tchem wśród najbardziej przyjaznych rowerzystom miast Niemiec, więc efekt cykorka pewnie często tam zachodzi. Zainteresowani szczegółowymi wynikami oraz symulacjami niech googlują. Tu, z uwagi na szczupłość miejsca, idziemy na skróty i próbujemy przygotować przepis na rowerowy korek. 

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”