okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 12/2017 >> Bez niego nie ruszysz

nowości

Elektryzujące urządzenie

Adapter Busch + Muller E-Werk służy do zasilania urządzeń elektronicznych (np. GPS, smartphone) energią dostarczaną z piasty z prądnicą. Gdy... »

Ciuszki pod spód

Accent pokazał dwie damskie „potówki”: koszulki Elene Lady w wersji z krótkim lub długim rękawem zostały wykonane z... »

Restrap: Torba podsiodłowa Restrap (14 litrów)

Pochodząca z Wielkiej Brytanii (a dokładnie z Yorkshire, czym dumnie się chwali) rodzinna firma, w swych przeznaczonych do bikepackingu torbach... »

Basama: Basama Sakpak uprząż + drybag (19 litrów)

Drugi w tym numerze zestaw do bikepackingu pochodzi z Czech i składa się z dwóch osobno sprzedawanych produktów: mocowanej do... »

poradniki

Szosą w teren

Rowery typu gravel właśnie przeżywają swoje pięć minut. Będąc swoistą wariacją na temat roweru szosowego i przełajowego, mają być... »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy: wymiana łańcucha


Bez niego nie ruszysz

Jarosław Tomaszewski
Przeoczenie momentu zastąpienia zużytego łańcucha nowym wiąże się nierzadko z przykrą dla naszego portfela koniecznością wymiany całego napędu
Każdy przejechany przez nas kilometr zostawia nieodwracalny ślad na powierzchni elementów napędu. W związku z tym niezbędna jest co jakiś czas wymiana łańcucha.
 
W  poprzednim poradniku skupiliśmy się na czyszczeniu napędu w rowerze. Dużą część tekstu poświęciłem myciu i smarowaniu samego łańcucha. Kolejnym i równie istotnym elementem konserwacji elementów napędzających rower jest jego wymiana. Przeoczenie momentu zastąpienia zużytego łańcucha nowym wiąże się nierzadko z przykrą dla naszego portfela koniecznością wymiany całego napędu. Można jednak tego uniknąć.
W ostatniej dekadzie nastąpił niewątpliwie intensywny rozwój techniki rowerowej i związanego z nią kolarstwa. To, co jeszcze kilka lat temu było obowiązującym standardem, dziś stopniowo odchodzi w zapomnienie. Pojawiły się całkiem nowe rozmiary kół i typy napędów, upowszechniły się hamulce tarczowe w rowerach szosowych, zmieniły się także zasady projektowania oraz surowce do produkcji ram rowerowych. Lista innowacji ostatniej dekady jest oczywiście znacznie dłuższa.
W gąszczu głośnych haseł promujących nowe rozwiązania i standardy praktycznie nie słychać nic o rowerowym łańcuchu. W pewien sposób na tym polega jego fenomen. Na tle radykalnych zmian w sektorze części on ewoluuje stopniowo, stając się coraz lepszy.
Z każdą kolejną premierą grupy osprzętu łańcuch ulegał stopniowemu zwężeniu. Co oczywiste, polepszało się też działanie samego napędu. Wyposażenie go w spinkę uczyniło serwisowanie napędu jeszcze szybszym i łatwiejszym. Koniec końców, działania konstruktorów skupiły się także na obniżeniu jego wagi i pokrywaniu specjalnymi powłokami wydłużającymi żywotność.
 
 
 


Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski