okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 12/2017 >> Bez niego nie ruszysz

nowości

Oryginalny trenażer

Trenażery mają swoich zaciekłych wrogów i tych, którzy traktują je jako zło konieczne. Rzadko kto trenuje w domu, bo lubi –... »

Powrót M-BIKE’A

Pamiętacie polskiego producenta rowerów o nazwie M-BIKE, który kilka lat temu zniknął z rynku? Marka pochodząca z Jabłonnej koło... »

NuVinci zmienia nazwę

Znane piasty planetarne z bezstopniową regulacją przełożenia od tego roku będą dostępne pod nową nazwą: Enviolo. Piasta we... »

Otwieracz dla cyklisty

Na rynku pojawił się kolejny gadżet dla wielbicieli „niebieskiego” producenta akcesoriów rowerowych i outdoorowych, czyli marki... »

Kurtka w kolorze fluo

Firma Accent pokazała nowe kurtki uszyte z trójwarstwowego materiału z membraną Zero Wind. Przedni panel odblaskowy został wykonany z... »

FLR w Polsce

Buty włoskiej marki FLR mogą być interesującą alternatywą dla obuwia droższych producentów. Widoczne na zdjęciu turystyczne buty MTB... »

poradniki

Na Śnieżnik grubasem

Nienawidzę zimna. Od kiedy pamiętam, zawsze byłam zmarzluchem. Zimne ręce i stopy to moja zmora, a gdy tylko przychodzą pierwsze jesienne... »

Na siodełku bez bólu

Przygoda z rowerem zaczyna się w chwili, kiedy pierwszy raz na nim siądziesz i poczujesz więź, która pozostanie do końca życia.... »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy: wymiana łańcucha


Bez niego nie ruszysz

Jarosław Tomaszewski
Przeoczenie momentu zastąpienia zużytego łańcucha nowym wiąże się nierzadko z przykrą dla naszego portfela koniecznością wymiany całego napędu
Każdy przejechany przez nas kilometr zostawia nieodwracalny ślad na powierzchni elementów napędu. W związku z tym niezbędna jest co jakiś czas wymiana łańcucha.
 
W  poprzednim poradniku skupiliśmy się na czyszczeniu napędu w rowerze. Dużą część tekstu poświęciłem myciu i smarowaniu samego łańcucha. Kolejnym i równie istotnym elementem konserwacji elementów napędzających rower jest jego wymiana. Przeoczenie momentu zastąpienia zużytego łańcucha nowym wiąże się nierzadko z przykrą dla naszego portfela koniecznością wymiany całego napędu. Można jednak tego uniknąć.
W ostatniej dekadzie nastąpił niewątpliwie intensywny rozwój techniki rowerowej i związanego z nią kolarstwa. To, co jeszcze kilka lat temu było obowiązującym standardem, dziś stopniowo odchodzi w zapomnienie. Pojawiły się całkiem nowe rozmiary kół i typy napędów, upowszechniły się hamulce tarczowe w rowerach szosowych, zmieniły się także zasady projektowania oraz surowce do produkcji ram rowerowych. Lista innowacji ostatniej dekady jest oczywiście znacznie dłuższa.
W gąszczu głośnych haseł promujących nowe rozwiązania i standardy praktycznie nie słychać nic o rowerowym łańcuchu. W pewien sposób na tym polega jego fenomen. Na tle radykalnych zmian w sektorze części on ewoluuje stopniowo, stając się coraz lepszy.
Z każdą kolejną premierą grupy osprzętu łańcuch ulegał stopniowemu zwężeniu. Co oczywiste, polepszało się też działanie samego napędu. Wyposażenie go w spinkę uczyniło serwisowanie napędu jeszcze szybszym i łatwiejszym. Koniec końców, działania konstruktorów skupiły się także na obniżeniu jego wagi i pokrywaniu specjalnymi powłokami wydłużającymi żywotność.
 
 
 


Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski