okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 12/2017 >> Nagle ekstremalnie

nowości

Więcej światła

CatEye – japońska marka produkująca elektroniczne akcesoria rowerowe (głównie liczniki i lampki) odświeżyła swoją kolekcję... »

Toster turystyczny

Zabieranie ze sobą na wyprawę tostera może się wydawać sporą przesadą, jednak warto się dłużej zastanowić nad tym pomysłem. Gdy... »

Miejskie Shimano

Rowery typu Urban nie są często spotykane na polskich ulicach, ale zawsze przykuwają uwagę w katalogach: niegrzeczne, interesujące,... »

Pirelli dla cyklistów

Włoska marka opon samochodowych po latach przerwy powraca do rowerowego peletonu. Na początku ubiegłego wieku opony Pirelli jeździły w rowerach... »

Nowa kolekcja

Endura pokazała ubrania na sezon 2018, wśród których od razu wpadła mi w oko bluza Hummvee Hoodie 2018 – cywilny wygląd,... »

Gruby bagażnik

Szukasz bagażnika dostosowanego do naprawdę szerokich opon? Fatrack od Krossa został zaprojektowany do zadań specjalnych, gdy zwykłe gumy to... »

poradniki

Między biegami

W 2017 roku amerykańska marka SRAM ogłosiła wszem i wobec śmierć przedniej przerzutki. Hasło przyjęto z dużą ekscytacją, zwłaszcza w... »

Rowerowy globtroter >> jak radzić sobie w trudnych warunkach


Nagle ekstremalnie

Marcin Jakub Korzonek
Każdy wyjazd planujemy z mapą w ręku, by mieć świadomość, które drogi są przejezdne, a które zbyt strome na nasze możliwości
Nagła awaria, gwałtowny deszcz, wiatr czy zbyt stromy podjazd to sytuacje, które mogą się zdarzyć na każdym wyjeździe rowerowym. Wspólnym ich mianownikiem jest element zaskoczenia. Poniższy poradnik jest poświęcony takim właśnie niespodziewanym sytuacjom, które w pierwszej chwili wydają się być bez wyjścia. 
 
W teorii wszystko jest jasne i proste. Niezależnie od pogody, na każdą wycieczkę zabieramy dobrze wyposażoną apteczkę, sprawdzony zestaw naprawczy, ciepłe ubrania, kurtkę przeciwdeszczową oraz dostateczną ilość napojów i jedzenia. Każdy wyjazd oczywiście planujemy z mapą w ręku, by mieć świadomość, które drogi są przejezdne, a które zbyt strome na nasze możliwości. W praktyce bywa jednak różnie… 
Teoretycznie nie jest to nagła sytuacja, jednak w rzeczywistości możemy być zaskoczeni jej skalą. W Polsce oczywiście zdarza się to rzadko, jednak w wielu południowych krajach, do których coraz częściej jeździmy, jest to norma. Niebo bez ani jednej chmurki i ponad 35 stopni Celsjusza w cieniu to dla wielu osób ekstremalna sytuacja. A przecież potrafi być jeszcze goręcej. Na takie warunki nawet trudno się przygotować, co zatem możemy zrobić? Przede wszystkim zadbajmy o głowę – ona jest najbardziej narażona na wysoką temperaturę. Czy to będzie czapka z daszkiem, kapelusz czy kask –nie ma znaczenia. W ostateczności użyjmy zapasowej koszulki, ręcznika lub innej części garderoby (najlepiej białej) i załóżmy ją na głowę. Dodatkowo nakrycie głowy możemy całkowicie zmoczyć wodą – dzięki parowaniu temperatura obniży się o kilka stopni. Podczas jazdy w takich warunkach unikajmy dużego wysiłku. Stromy podjazd wyciskający siódme poty może skończyć się omdleniem i udarem słonecznym. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Marcin Jakub Korzonek