okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 12/2017 >> Miasto do złożenia

nowości

Więcej światła

CatEye – japońska marka produkująca elektroniczne akcesoria rowerowe (głównie liczniki i lampki) odświeżyła swoją kolekcję... »

Toster turystyczny

Zabieranie ze sobą na wyprawę tostera może się wydawać sporą przesadą, jednak warto się dłużej zastanowić nad tym pomysłem. Gdy... »

Miejskie Shimano

Rowery typu Urban nie są często spotykane na polskich ulicach, ale zawsze przykuwają uwagę w katalogach: niegrzeczne, interesujące,... »

Pirelli dla cyklistów

Włoska marka opon samochodowych po latach przerwy powraca do rowerowego peletonu. Na początku ubiegłego wieku opony Pirelli jeździły w rowerach... »

Nowa kolekcja

Endura pokazała ubrania na sezon 2018, wśród których od razu wpadła mi w oko bluza Hummvee Hoodie 2018 – cywilny wygląd,... »

Gruby bagażnik

Szukasz bagażnika dostosowanego do naprawdę szerokich opon? Fatrack od Krossa został zaprojektowany do zadań specjalnych, gdy zwykłe gumy to... »

poradniki

Między biegami

W 2017 roku amerykańska marka SRAM ogłosiła wszem i wobec śmierć przedniej przerzutki. Hasło przyjęto z dużą ekscytacją, zwłaszcza w... »

Rower w mieście >> Leszno


Miasto do złożenia

Marek Rokita
Ulica Słowiańska. Pierwsze w mieście śluzy rowerowe, ale również nielegalny i niewygodny dwukierunkowy pas ruchu dla rowerów po bruku
W poszukiwaniu dobrych praktyk rowerowych dotarłem do Leszna. Pojechałem tam zobaczyć, jak radzi sobie miasto nie za duże rozmiarami, lecz wielkie kolarską tradycją. Jedno z najmniejszych miast z oficerem rowerowym i takie, w którym budowę infrastruktury rowerowej rozpoczęto już ponad 20 lat temu.
 
Leszno kojarzy się z szybowcami, żużlem i koleją. Wszystkie skojarzenia są poprawne, ale należałoby dorzucić jeszcze czwarte – rower. Południowa Wielkopolska to jeden z najbardziej aktywnych kolarsko regionów Polski. Jeśli zaś chodzi o żużel i kolej, one również mają związek z rowerami. Po pierwsze, Leszno jest kolebką i jednym z głównych ośrodków speedroweru w Polsce. Czym jest speedrower? To wyścigi kolarskie na torze żużlowym albo – patrząc na kwestię z drugiej strony – żużel na rowerach. Obok stadionu Unii, na którym swoje zawody rozgrywa najbardziej utytułowany zespół speedwaya w Polsce, powstał specjalny tor 
speedrowerowy. Mniej złotymi zgłoskami zapisuje się natomiast w historii leszczyńskiego roweru kolej. Co prawda z jednej strony znaczenie miejscowego węzła pozwala leszczynianom na wykorzystywanie pociągu w planowaniu wyjazdów rowerowych w większym stopniu niż w wypadku cyklistów z innych miejscowości, jednak jest też ciemna strona kolei. Wielotorowa trakcja przecina miasto z północy na południe i dzieli je na dwie nierówne części, połączone ze sobą kilkoma oddalonymi od siebie i nie zawsze przystosowanymi do ruchu rowerowego ulicami. Pomiędzy dwiema z nich odległość wynosi aż trzy i pół kilometra! Lekarstwem na problemy ma być budowa zachodniej obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S5 oraz powiązany z nią program rewitalizacji centrum i terenów pokolejowych „Nowe tory – centrum Leszna po kolei”, na który Leszno uzyskało dofinansowanie z funduszy europejskich w wysokości prawie czterech milionów złotych. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Marek Rokita