okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 11/2017 >> Brudna robota

nowości

Limitowane buty

Rowerzyści uwielbiają limitowane edycje produktów – przynajmniej ci, którzy wyszukują nowości dla „Rowertouru”!... »

W drogę z ukochanym...

… pieskiem. Basil – znany producent sakw, koszy i akcesoriów do rowerów miejskich, zaprezentował koszyk na bagażnik,... »

Laweta dla cyklisty

Polska myśl techniczna nie ustaje w poszukiwaniach swojej niszy w rowerowym świecie. Mamy już świetne przyczepki pod sakwy, mamy sakwy, a... »

Dla wymagających

Nowa opona w rodzinie Schwalbe Marathon: GT Tour łączy zaawansowaną ochronę przed przebiciem (6/7 w skali Schwalbe Protection) z nowym profilem... »

Składak na doby

Słynne składaki amerykańskiej firmy DAHON będzie można w tym sezonie nie tylko kupować, ale też wypożyczać. Dzięki możliwości złożenia... »

Skutecznie i bez obijania

Zapięcie Axa Holding 1000 wyróżnia się możliwością wygodnego złożenia do niewielkich rozmiarów i umocowania na przykład na... »

poradniki

Lekka i oddychająca

Nikt z nas nie lubi, gdy mokra od potu odzież lepi się do ciała. Korzyści, jakie płyną ze stosowania termoaktywnego ubioru przemawiają za tym,... »

Qeridoo Kidgoo 2

 rowertest >> Qeridoo Kidgoo 2 »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy: czyszczenie napędu


Brudna robota

Jarosław Tomaszewski
Dokładne czyszczenie napędu roweru samo w sobie nie jest skomplikowaną czynnością
Zgrzyty, piski lub przeskakujący łańcuch to tylko niektóre z oznak zaniedbanego napędu. Rozwiązaniem jest zazwyczaj regularne czyszczenie i smarowanie.
 
Skupiając się na napędzie roweru, wyjątkowo tym razem nie mam na myśli siły ludzkich nóg. W tym konkretnym przypadku chcę zwrócić Waszą uwagę na elementy pośredniczące w napędzaniu tylnego koła. O jakich częściach mowa? Chodzi oczywiście o łańcuch, mechanizm korbowy i kasetę (lub wolnobieg). Podzespołami mającymi wpływ na wydajność wspominanego układu są też naturalnie przerzutki. Napęd roweru (łańcuch i zębatki) systematycznie zużywa się. Nie powinno to nikogo dziwić. To naturalny proces, który jest uzależniony od stylu naszej jazdy (jej dynamiki) i tego, w jaki sposób dbamy o stan całego napędu. Tym samym dotarliśmy do sedna sprawy, a więc kwestii odpowiedniej pielęgnacji ruchomych elementów napędzających rower.
Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie są konsekwencje jeżdżenia z łańcuchem oblepionym piachem i innymi stałymi osadami? Wspomniane zanieczyszczenia po czasie zaczynają zalegać na tarczach mechanizmu korbowego, kasecie i kółkach tylnej przerzutki. Piasek zaczyna nadmiernie szlifować metalowe powierzchnie elementów napędu, co prowadzi do ich przedwczesnego zużycia. Towarzyszą temu nieprzyjemne zgrzyty, piski i trzaski dobiegające z miejsc, po których powierzchni przemieszcza się brudny łańcuch.
Dokładne czyszczenie napędu roweru samo w sobie nie jest skomplikowaną czynnością. Można ją nawet połączyć z myciem reszty roweru. W tym przypadku najlepiej mają mieszkańcy domów z ogrodem lub betonowym podjazdem do garażu. Swobodny dostęp do bieżącej wody z węża ułatwia mycie roweru i nie naraża nas na zabrudzenie jakichkolwiek domowych pomieszczeń.
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski