okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 11/2017 >> Czy w Karkonoszach będzie więcej tras dla rowerzystów?

nowości

Więcej światła

CatEye – japońska marka produkująca elektroniczne akcesoria rowerowe (głównie liczniki i lampki) odświeżyła swoją kolekcję... »

Toster turystyczny

Zabieranie ze sobą na wyprawę tostera może się wydawać sporą przesadą, jednak warto się dłużej zastanowić nad tym pomysłem. Gdy... »

Miejskie Shimano

Rowery typu Urban nie są często spotykane na polskich ulicach, ale zawsze przykuwają uwagę w katalogach: niegrzeczne, interesujące,... »

Pirelli dla cyklistów

Włoska marka opon samochodowych po latach przerwy powraca do rowerowego peletonu. Na początku ubiegłego wieku opony Pirelli jeździły w rowerach... »

Nowa kolekcja

Endura pokazała ubrania na sezon 2018, wśród których od razu wpadła mi w oko bluza Hummvee Hoodie 2018 – cywilny wygląd,... »

Gruby bagażnik

Szukasz bagażnika dostosowanego do naprawdę szerokich opon? Fatrack od Krossa został zaprojektowany do zadań specjalnych, gdy zwykłe gumy to... »

poradniki

Między biegami

W 2017 roku amerykańska marka SRAM ogłosiła wszem i wobec śmierć przedniej przerzutki. Hasło przyjęto z dużą ekscytacją, zwłaszcza w... »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


Czy w Karkonoszach będzie więcej tras dla rowerzystów?

Marek Rokita
 

 Dziewięć lat temu, w jednym z pierwszych numerów „Rowertouru” napisałem w artykule pt. „Góry nie dla rowerów” o pogarszającej się sytuacji rowerzystów w górskich parkach narodowych: „Rok 2008 przyniósł nam kolejną przykrą niespodziankę, tym razem w Karkonoszach. Na wniosek samorządów i organizacji zajmujących się regulowaniem ruchu rowerowego na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego zostały zamknięte trzy szlaki rowerowe: do Strzechy Akademickiej, Hali Szrenickiej i pod Łabski Szczyt” („Rowertour” nr 7/2008). Od tego czasu nic się nie zmieniło, mimo że Czesi udostępnili kolejne odcinki dla rowerzystów, a i tak mieli ich znacznie więcej niż po polskiej stronie. 

Kilka tygodni temu sprawę przypomniał w liście dobrze Wam znany miłośnik Sudetów, roweru i jazdy rowerem po Sudetach, Tomasz Larczyński. Nasz autor wysłał w styczniu 2015 r. e-mail do dyrekcji KPN z pytaniem o możliwość udostępnienia większej liczby szlaków dla rowerzystów i propozycją konkretnych zmian. Nie doczekał się odpowiedzi do dziś. Trafił jednak na artykuł w „Gazecie Wrocławskiej” z 18 września 2016 r., w którym informowano o planowanych konsultacjach w sprawie częściowego wpuszczenia cyklistów na atrakcyjne, choć mniej uczęszczane trasy w KPN. Rok minął, a o planach i konsultacjach cicho jak makiem zasiał. Wysłałem więc i ja pytanie do dyrekcji KPN z prośbą o ustosunkowanie się do tych notek, plotek i pogłosek. Gdy już myślałem, że – tak jak mój poprzednik – nigdy nie doczekam się odpowiedzi, ona nadeszła.
 
W Karkonoskim Parku Narodowym, w odpowiedzi na wnioski rowerzystów, podjęliśmy próbę wyznaczenia nowych tras rowerowych. Przygotowaliśmy w rejonie Szklarskiej Poręby trasę prowadząca na Szrenicę szlakiem czerwonym oraz trasę w rejonie Karpacza tzw. Drogą Transportową, po której biegnie szlak niebieski do Strzechy Akademickiej i schroniska Samotnia. Szlaki te miały być dostępne dla rowerzystów od poniedziałku do piątku, a więc z wyłączeniem weekendów, już jesienią tego roku. (…)
Zespół KPN
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”