okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 11/2017 >> Czy w Karkonoszach będzie więcej tras dla rowerzystów?

nowości

Limitowane buty

Rowerzyści uwielbiają limitowane edycje produktów – przynajmniej ci, którzy wyszukują nowości dla „Rowertouru”!... »

W drogę z ukochanym...

… pieskiem. Basil – znany producent sakw, koszy i akcesoriów do rowerów miejskich, zaprezentował koszyk na bagażnik,... »

Laweta dla cyklisty

Polska myśl techniczna nie ustaje w poszukiwaniach swojej niszy w rowerowym świecie. Mamy już świetne przyczepki pod sakwy, mamy sakwy, a... »

Dla wymagających

Nowa opona w rodzinie Schwalbe Marathon: GT Tour łączy zaawansowaną ochronę przed przebiciem (6/7 w skali Schwalbe Protection) z nowym profilem... »

Składak na doby

Słynne składaki amerykańskiej firmy DAHON będzie można w tym sezonie nie tylko kupować, ale też wypożyczać. Dzięki możliwości złożenia... »

Skutecznie i bez obijania

Zapięcie Axa Holding 1000 wyróżnia się możliwością wygodnego złożenia do niewielkich rozmiarów i umocowania na przykład na... »

poradniki

Lekka i oddychająca

Nikt z nas nie lubi, gdy mokra od potu odzież lepi się do ciała. Korzyści, jakie płyną ze stosowania termoaktywnego ubioru przemawiają za tym,... »

Qeridoo Kidgoo 2

 rowertest >> Qeridoo Kidgoo 2 »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


Czy w Karkonoszach będzie więcej tras dla rowerzystów?

Marek Rokita
 

 Dziewięć lat temu, w jednym z pierwszych numerów „Rowertouru” napisałem w artykule pt. „Góry nie dla rowerów” o pogarszającej się sytuacji rowerzystów w górskich parkach narodowych: „Rok 2008 przyniósł nam kolejną przykrą niespodziankę, tym razem w Karkonoszach. Na wniosek samorządów i organizacji zajmujących się regulowaniem ruchu rowerowego na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego zostały zamknięte trzy szlaki rowerowe: do Strzechy Akademickiej, Hali Szrenickiej i pod Łabski Szczyt” („Rowertour” nr 7/2008). Od tego czasu nic się nie zmieniło, mimo że Czesi udostępnili kolejne odcinki dla rowerzystów, a i tak mieli ich znacznie więcej niż po polskiej stronie. 

Kilka tygodni temu sprawę przypomniał w liście dobrze Wam znany miłośnik Sudetów, roweru i jazdy rowerem po Sudetach, Tomasz Larczyński. Nasz autor wysłał w styczniu 2015 r. e-mail do dyrekcji KPN z pytaniem o możliwość udostępnienia większej liczby szlaków dla rowerzystów i propozycją konkretnych zmian. Nie doczekał się odpowiedzi do dziś. Trafił jednak na artykuł w „Gazecie Wrocławskiej” z 18 września 2016 r., w którym informowano o planowanych konsultacjach w sprawie częściowego wpuszczenia cyklistów na atrakcyjne, choć mniej uczęszczane trasy w KPN. Rok minął, a o planach i konsultacjach cicho jak makiem zasiał. Wysłałem więc i ja pytanie do dyrekcji KPN z prośbą o ustosunkowanie się do tych notek, plotek i pogłosek. Gdy już myślałem, że – tak jak mój poprzednik – nigdy nie doczekam się odpowiedzi, ona nadeszła.
 
W Karkonoskim Parku Narodowym, w odpowiedzi na wnioski rowerzystów, podjęliśmy próbę wyznaczenia nowych tras rowerowych. Przygotowaliśmy w rejonie Szklarskiej Poręby trasę prowadząca na Szrenicę szlakiem czerwonym oraz trasę w rejonie Karpacza tzw. Drogą Transportową, po której biegnie szlak niebieski do Strzechy Akademickiej i schroniska Samotnia. Szlaki te miały być dostępne dla rowerzystów od poniedziałku do piątku, a więc z wyłączeniem weekendów, już jesienią tego roku. (…)
Zespół KPN
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”