okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 10/2017 >> Dręczy mnie pytanie

nowości

Limitowane buty

Rowerzyści uwielbiają limitowane edycje produktów – przynajmniej ci, którzy wyszukują nowości dla „Rowertouru”!... »

W drogę z ukochanym...

… pieskiem. Basil – znany producent sakw, koszy i akcesoriów do rowerów miejskich, zaprezentował koszyk na bagażnik,... »

Laweta dla cyklisty

Polska myśl techniczna nie ustaje w poszukiwaniach swojej niszy w rowerowym świecie. Mamy już świetne przyczepki pod sakwy, mamy sakwy, a... »

Dla wymagających

Nowa opona w rodzinie Schwalbe Marathon: GT Tour łączy zaawansowaną ochronę przed przebiciem (6/7 w skali Schwalbe Protection) z nowym profilem... »

Składak na doby

Słynne składaki amerykańskiej firmy DAHON będzie można w tym sezonie nie tylko kupować, ale też wypożyczać. Dzięki możliwości złożenia... »

Skutecznie i bez obijania

Zapięcie Axa Holding 1000 wyróżnia się możliwością wygodnego złożenia do niewielkich rozmiarów i umocowania na przykład na... »

poradniki

Lekka i oddychająca

Nikt z nas nie lubi, gdy mokra od potu odzież lepi się do ciała. Korzyści, jakie płyną ze stosowania termoaktywnego ubioru przemawiają za tym,... »

Qeridoo Kidgoo 2

 rowertest >> Qeridoo Kidgoo 2 »

Kalejdoskop


Dręczy mnie pytanie

Marek Rokita
 

Na facebookowym profilu Rowerowej Łodzi znalazłem wieść o „rankingu ścieżek rowerowych” sporządzonym przez PAP. Brzmi bardzo poważnie – nazwa co prawda poważna do połowy, ale instytucja poważna w całości. Rowerowa Łódź była oburzona, bo to zły ranking jest, bo tak się tego nie robi. Celna uwaga! W owym „rankingu”, sporządzonym w istocie nie przez PAP jako taki, lecz przez serwis samorządowy Polskiej Agencji Prasowej, po prostu zestawiono długość „ścieżek rowerowych”, na które składają się drogi dla rowerów, tzw. ciągi pieszo-rowerowe, pasy ruchu i kontrapasy dla rowerów. Prostota często jest cnotą, ale nie w tym wypadku. Redaktor, który przedstawił wyniki na serwisie PAP, doszedł do oczywistego wniosku, że zwycięzcą „rankingu” jest Warszawa. Napisał:
Miastem z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą rowerową jest Warszawa. W stolicy znajduje się prawie 500 km ścieżek rowerowych – wynika z danych zebranych przez Serwis Samorządowy PAP. Najmniej dróg dla rowerzystów wśród miast wojewódzkich znajduje się w Kielcach, Opolu i Zielonej Górze.
Posługując się tą logiką, Warszawa zasługuje również na miano miasta z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą samochodową, kolejową, autobusową, gazową, elektryczną, wodno-kanalizacyjną, a może nawet melioracyjną. Warszawa wygra wszystkie rankingi, bo Warszawa jest po prostu Naj. A jest Naj, bo jest największa.
Rowerowa Łódź odpowiedziała swoim zestawieniem zatytułowanym „Miastem z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą rowerową NIE jest Warszawa”. Jest to zasadniczo zaktualizowana wersja podobnego artykułu sprzed trzech lat, będącego reakcją na podobne do PAP-owskiego zestawienie z „Gazety Wyborczej” z września 2014 r. Tym razem wzięto pod uwagę również długość dróg publicznych w miastach i porównano ją z długością drogowej infrastruktury rowerowej. W tym zestawieniu zwyciężył Rzeszów, druga była Zielona Góra, a Warszawa zajęła dopiero 10. miejsce.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”