okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 10/2017 >> Dręczy mnie pytanie

nowości

Więcej światła

CatEye – japońska marka produkująca elektroniczne akcesoria rowerowe (głównie liczniki i lampki) odświeżyła swoją kolekcję... »

Toster turystyczny

Zabieranie ze sobą na wyprawę tostera może się wydawać sporą przesadą, jednak warto się dłużej zastanowić nad tym pomysłem. Gdy... »

Miejskie Shimano

Rowery typu Urban nie są często spotykane na polskich ulicach, ale zawsze przykuwają uwagę w katalogach: niegrzeczne, interesujące,... »

Pirelli dla cyklistów

Włoska marka opon samochodowych po latach przerwy powraca do rowerowego peletonu. Na początku ubiegłego wieku opony Pirelli jeździły w rowerach... »

Nowa kolekcja

Endura pokazała ubrania na sezon 2018, wśród których od razu wpadła mi w oko bluza Hummvee Hoodie 2018 – cywilny wygląd,... »

Gruby bagażnik

Szukasz bagażnika dostosowanego do naprawdę szerokich opon? Fatrack od Krossa został zaprojektowany do zadań specjalnych, gdy zwykłe gumy to... »

poradniki

Między biegami

W 2017 roku amerykańska marka SRAM ogłosiła wszem i wobec śmierć przedniej przerzutki. Hasło przyjęto z dużą ekscytacją, zwłaszcza w... »

Kalejdoskop


Dręczy mnie pytanie

Marek Rokita
 

Na facebookowym profilu Rowerowej Łodzi znalazłem wieść o „rankingu ścieżek rowerowych” sporządzonym przez PAP. Brzmi bardzo poważnie – nazwa co prawda poważna do połowy, ale instytucja poważna w całości. Rowerowa Łódź była oburzona, bo to zły ranking jest, bo tak się tego nie robi. Celna uwaga! W owym „rankingu”, sporządzonym w istocie nie przez PAP jako taki, lecz przez serwis samorządowy Polskiej Agencji Prasowej, po prostu zestawiono długość „ścieżek rowerowych”, na które składają się drogi dla rowerów, tzw. ciągi pieszo-rowerowe, pasy ruchu i kontrapasy dla rowerów. Prostota często jest cnotą, ale nie w tym wypadku. Redaktor, który przedstawił wyniki na serwisie PAP, doszedł do oczywistego wniosku, że zwycięzcą „rankingu” jest Warszawa. Napisał:
Miastem z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą rowerową jest Warszawa. W stolicy znajduje się prawie 500 km ścieżek rowerowych – wynika z danych zebranych przez Serwis Samorządowy PAP. Najmniej dróg dla rowerzystów wśród miast wojewódzkich znajduje się w Kielcach, Opolu i Zielonej Górze.
Posługując się tą logiką, Warszawa zasługuje również na miano miasta z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą samochodową, kolejową, autobusową, gazową, elektryczną, wodno-kanalizacyjną, a może nawet melioracyjną. Warszawa wygra wszystkie rankingi, bo Warszawa jest po prostu Naj. A jest Naj, bo jest największa.
Rowerowa Łódź odpowiedziała swoim zestawieniem zatytułowanym „Miastem z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą rowerową NIE jest Warszawa”. Jest to zasadniczo zaktualizowana wersja podobnego artykułu sprzed trzech lat, będącego reakcją na podobne do PAP-owskiego zestawienie z „Gazety Wyborczej” z września 2014 r. Tym razem wzięto pod uwagę również długość dróg publicznych w miastach i porównano ją z długością drogowej infrastruktury rowerowej. W tym zestawieniu zwyciężył Rzeszów, druga była Zielona Góra, a Warszawa zajęła dopiero 10. miejsce.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”