okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 10/2017 >> Mała dziura, wielki problem

nowości

Więcej światła

CatEye – japońska marka produkująca elektroniczne akcesoria rowerowe (głównie liczniki i lampki) odświeżyła swoją kolekcję... »

Toster turystyczny

Zabieranie ze sobą na wyprawę tostera może się wydawać sporą przesadą, jednak warto się dłużej zastanowić nad tym pomysłem. Gdy... »

Miejskie Shimano

Rowery typu Urban nie są często spotykane na polskich ulicach, ale zawsze przykuwają uwagę w katalogach: niegrzeczne, interesujące,... »

Pirelli dla cyklistów

Włoska marka opon samochodowych po latach przerwy powraca do rowerowego peletonu. Na początku ubiegłego wieku opony Pirelli jeździły w rowerach... »

Nowa kolekcja

Endura pokazała ubrania na sezon 2018, wśród których od razu wpadła mi w oko bluza Hummvee Hoodie 2018 – cywilny wygląd,... »

Gruby bagażnik

Szukasz bagażnika dostosowanego do naprawdę szerokich opon? Fatrack od Krossa został zaprojektowany do zadań specjalnych, gdy zwykłe gumy to... »

poradniki

Między biegami

W 2017 roku amerykańska marka SRAM ogłosiła wszem i wobec śmierć przedniej przerzutki. Hasło przyjęto z dużą ekscytacją, zwłaszcza w... »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy


Mała dziura, wielki problem

Jarosław Tomaszewski
Akcesoria niezbędne do załatania dętki: łyżki do zdejmowania opon, zestaw łatek, fragment papieru ściernego, płyn wulkanizacyjny i pompka

Złapać gumę, kapcia lub po prostu przebić oponę. Niezależnie od nazwy skutek jest ten sam – przymusowa przerwa na naprawę. Załatanie dziury lub wymiana dętki to jedna z tych czynności, którą powinien wykonać każdy rowerzysta.

Nic nie irytuje tak bardzo jak przysłowiowy kapeć w trakcie jazdy. Skutecznie wyrywa nas z rytmu i zabiera czas, który poświęcimy na wymianę dętki lub zaklejenie dziury. Nim jednak zabierzecie się za uporanie z nieszczelnością, uporządkujmy pewne kluczowe zagadnienia.
Po pierwsze, zastanówmy się, czy da się załatać każdą nieszczelność. Niestety – nie. Wszystkie dziury, przyszczypnięcia i rozcięcia powyżej ok. 2,5 cm nie będą obejmowane nawet przez największe rozmiarowo łatki. Podobnie ma się rzecz z klejeniem dziur w pobliżu wentyla. Darujcie więc sobie naprawę zbyt dużych dziur i wspomnianych miejsc przy wentylu. W takich sytuacjach lepiej od razu wymienić dętkę na nową.
Kolejna kwestia dotyczy odpowiednich akcesoriów i narzędzi, które okażą się niezbędne podczas wymiany dętki lub zaklejania w niej dziury. Ich lista nie jest długa i ze spokojem zmieścicie je w małej kieszeni plecaka lub torebce podsiodłowej. By zmierzyć się z dziurą w dętce, będziecie potrzebowali: łyżek do zdjęcia opon i zestawu naprawczego do łatania. W jego skład wchodzi na ogół kilka łatek, papier ścierny i płyn wulkanizacyjny w tubce (aktywator), potocznie nazywany klejem. Zestaw może być też zastąpiony łatką samoprzylepną. Oczywiście niezbędna okaże się też rowerowa pompka. Jeśli Wasze koła nie mają szybkozamykaczy, konieczne będzie użycie tradycyjnych płaskich kluczy.
By przyspieszyć naprawę i szybko ruszyć w dalszą trasę, zdecydowanie warto założyć od razu fabrycznie nową dętkę. Tę przebitą pakujemy do plecaka lub sakwy i po powrocie do domu zajmujemy się jej klejeniem.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


 



Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski