okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 10/2017 >> Mała dziura, wielki problem

poradniki

Hamak podróżny

Miłośnicy włóczęgi nie tylko na dwóch kółkach z pewnością docenią nowe możliwości, jakie niesie zaopatrzenie się w... »

Prezent dla cyklisty

Szał świątecznych zakupów w pełni. Kto jeszcze nie zdobył kompletu prezentów dla rodziny i znajomych, ten nie uniknie kolejek, w... »

Karta podarunkowa

Do niektórych rowerzystów bardzo trudno dopasować prezent. Część wszystko już ma, część jest bardzo wybredna co do jakości i... »

Espresso na wyprawie

Pamiętacie smak kiepskiej kawy zalanej nie do końca zagotowaną wodą? Miłośnicy kawy na rowerowych wyprawach przeżywają katusze, a przecież... »

Bielizna termoaktywna

Bardzo ważny, a jednocześnie stosunkowo niedrogi element rowerowego stroju, czyli bielizna termoaktywna, jest dostępny w wielu konfiguracjach... »

Kolejna lampka na tył

Jestem zwolennikiem teorii, że tylnych lampek nigdy za wiele. Im bardziej nocny rowerzysta przypomina choinkę, tym większa szansa na to, że nie... »

Miska magnetyczna

Prezent dla majsterkowiczów i tak zwanych poszukiwaczy, którzy – serwisując swój rower – sporo czasu marnują na... »

Sakwa miejska

Na dojazdy do pracy, na zakupy czy do ulubionej kawiarni zamiast sakwy wyprawowej lepiej wybrać coś mniej rzucającego się w oczy i... »

Bez niego nie ruszysz

Każdy przejechany przez nas kilometr zostawia nieodwracalny ślad na powierzchni elementów napędu. W związku z tym niezbędna jest co... »

Qeridoo Kidgoo 1 Sport

Nowa przyczepka niemieckiej firmy Qeridoo Kidgoo jest dostępna w czterech wersjach (kombinacji jedno- i dwuosobowej, standardowej oraz Sport) oraz w... »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy


Mała dziura, wielki problem

Jarosław Tomaszewski
Akcesoria niezbędne do załatania dętki: łyżki do zdejmowania opon, zestaw łatek, fragment papieru ściernego, płyn wulkanizacyjny i pompka

Złapać gumę, kapcia lub po prostu przebić oponę. Niezależnie od nazwy skutek jest ten sam – przymusowa przerwa na naprawę. Załatanie dziury lub wymiana dętki to jedna z tych czynności, którą powinien wykonać każdy rowerzysta.

Nic nie irytuje tak bardzo jak przysłowiowy kapeć w trakcie jazdy. Skutecznie wyrywa nas z rytmu i zabiera czas, który poświęcimy na wymianę dętki lub zaklejenie dziury. Nim jednak zabierzecie się za uporanie z nieszczelnością, uporządkujmy pewne kluczowe zagadnienia.
Po pierwsze, zastanówmy się, czy da się załatać każdą nieszczelność. Niestety – nie. Wszystkie dziury, przyszczypnięcia i rozcięcia powyżej ok. 2,5 cm nie będą obejmowane nawet przez największe rozmiarowo łatki. Podobnie ma się rzecz z klejeniem dziur w pobliżu wentyla. Darujcie więc sobie naprawę zbyt dużych dziur i wspomnianych miejsc przy wentylu. W takich sytuacjach lepiej od razu wymienić dętkę na nową.
Kolejna kwestia dotyczy odpowiednich akcesoriów i narzędzi, które okażą się niezbędne podczas wymiany dętki lub zaklejania w niej dziury. Ich lista nie jest długa i ze spokojem zmieścicie je w małej kieszeni plecaka lub torebce podsiodłowej. By zmierzyć się z dziurą w dętce, będziecie potrzebowali: łyżek do zdjęcia opon i zestawu naprawczego do łatania. W jego skład wchodzi na ogół kilka łatek, papier ścierny i płyn wulkanizacyjny w tubce (aktywator), potocznie nazywany klejem. Zestaw może być też zastąpiony łatką samoprzylepną. Oczywiście niezbędna okaże się też rowerowa pompka. Jeśli Wasze koła nie mają szybkozamykaczy, konieczne będzie użycie tradycyjnych płaskich kluczy.
By przyspieszyć naprawę i szybko ruszyć w dalszą trasę, zdecydowanie warto założyć od razu fabrycznie nową dętkę. Tę przebitą pakujemy do plecaka lub sakwy i po powrocie do domu zajmujemy się jej klejeniem.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


 



Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski