okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 10/2017 >> Mała dziura, wielki problem

nowości

Limitowane buty

Rowerzyści uwielbiają limitowane edycje produktów – przynajmniej ci, którzy wyszukują nowości dla „Rowertouru”!... »

W drogę z ukochanym...

… pieskiem. Basil – znany producent sakw, koszy i akcesoriów do rowerów miejskich, zaprezentował koszyk na bagażnik,... »

Laweta dla cyklisty

Polska myśl techniczna nie ustaje w poszukiwaniach swojej niszy w rowerowym świecie. Mamy już świetne przyczepki pod sakwy, mamy sakwy, a... »

Dla wymagających

Nowa opona w rodzinie Schwalbe Marathon: GT Tour łączy zaawansowaną ochronę przed przebiciem (6/7 w skali Schwalbe Protection) z nowym profilem... »

Składak na doby

Słynne składaki amerykańskiej firmy DAHON będzie można w tym sezonie nie tylko kupować, ale też wypożyczać. Dzięki możliwości złożenia... »

Skutecznie i bez obijania

Zapięcie Axa Holding 1000 wyróżnia się możliwością wygodnego złożenia do niewielkich rozmiarów i umocowania na przykład na... »

poradniki

Lekka i oddychająca

Nikt z nas nie lubi, gdy mokra od potu odzież lepi się do ciała. Korzyści, jakie płyną ze stosowania termoaktywnego ubioru przemawiają za tym,... »

Qeridoo Kidgoo 2

 rowertest >> Qeridoo Kidgoo 2 »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy


Mała dziura, wielki problem

Jarosław Tomaszewski
Akcesoria niezbędne do załatania dętki: łyżki do zdejmowania opon, zestaw łatek, fragment papieru ściernego, płyn wulkanizacyjny i pompka

Złapać gumę, kapcia lub po prostu przebić oponę. Niezależnie od nazwy skutek jest ten sam – przymusowa przerwa na naprawę. Załatanie dziury lub wymiana dętki to jedna z tych czynności, którą powinien wykonać każdy rowerzysta.

Nic nie irytuje tak bardzo jak przysłowiowy kapeć w trakcie jazdy. Skutecznie wyrywa nas z rytmu i zabiera czas, który poświęcimy na wymianę dętki lub zaklejenie dziury. Nim jednak zabierzecie się za uporanie z nieszczelnością, uporządkujmy pewne kluczowe zagadnienia.
Po pierwsze, zastanówmy się, czy da się załatać każdą nieszczelność. Niestety – nie. Wszystkie dziury, przyszczypnięcia i rozcięcia powyżej ok. 2,5 cm nie będą obejmowane nawet przez największe rozmiarowo łatki. Podobnie ma się rzecz z klejeniem dziur w pobliżu wentyla. Darujcie więc sobie naprawę zbyt dużych dziur i wspomnianych miejsc przy wentylu. W takich sytuacjach lepiej od razu wymienić dętkę na nową.
Kolejna kwestia dotyczy odpowiednich akcesoriów i narzędzi, które okażą się niezbędne podczas wymiany dętki lub zaklejania w niej dziury. Ich lista nie jest długa i ze spokojem zmieścicie je w małej kieszeni plecaka lub torebce podsiodłowej. By zmierzyć się z dziurą w dętce, będziecie potrzebowali: łyżek do zdjęcia opon i zestawu naprawczego do łatania. W jego skład wchodzi na ogół kilka łatek, papier ścierny i płyn wulkanizacyjny w tubce (aktywator), potocznie nazywany klejem. Zestaw może być też zastąpiony łatką samoprzylepną. Oczywiście niezbędna okaże się też rowerowa pompka. Jeśli Wasze koła nie mają szybkozamykaczy, konieczne będzie użycie tradycyjnych płaskich kluczy.
By przyspieszyć naprawę i szybko ruszyć w dalszą trasę, zdecydowanie warto założyć od razu fabrycznie nową dętkę. Tę przebitą pakujemy do plecaka lub sakwy i po powrocie do domu zajmujemy się jej klejeniem.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


 



Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski