okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

strona główna >> 10/2017 >> Praktyka pracokolika

nowości

BCM Nowatex Vezuvio Vento Black

Jesienią zeszłego roku w nasze ręce wpadła najnowsza kurtka polskiej marki Vezuvio (BCM Nowatex). Vento Black to lekka i wszechstronna kurtka... »

poradniki

Z duchem czasu

To, co starsze, nie zawsze jest lepsze. Czasem warto przełamać swój lęk i przykładowo przejechać się na rowerze z 29-calowymi kołami.... »

Rower w mieście >> dojazdy do pracy


Praktyka pracokolika

Marek Rokita
Tylko 5 proc. pracodawców oferuje rowerzystom wydzielone parkingi, a i tak jest to najczęściej spotykane udogodnienie z ich strony

To nie kolarz, lecz dojeżdżacz, cyklokomuter, pracokolik, pasażer tego, na czym siedzi. A siedzi codziennie, choćby wiało i padało, choćby był skwar lub mróz. Jedzie do pracy.

Brzydzi się sportowymi strojami, samochodami, marzy, by stanąć kiedyś w potężnym rowerowym korku. Czasem nie gardzi transportem publicznym, często stawia na intermodalność, czyli przesiada się z roweru na pociąg, z pociągu na autobus, z autobusu na rower publiczny, a do tego chadza pieszo. Tak wygląda rowerzysta z marzeń rowerowych ideologów mobilności miejskiej. Do realizacji tego marzenia jeszcze daleko. Jak pokazują opublikowane w lipcu wyniki badania opinii publicznej „Ilu Polaków dojeżdża do pracy rowerem?”, przeprowadzonego przez firmę Payback Polska, wciąż znikoma liczba Polaków, nawet regularnie jeżdżących rowerem, używa go jako narzędzia codziennych dojazdów do pracy.
Payback to program bonusowy, którego uczestnicy mogą zbierać punkty podczas zakupów w wielu popularnych sklepach internetowych i stacjonarnych. Badanie zostało przeprowadzone wśród 1225 uczestników programu i –jak zapewniają jego autorzy – „grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju”. Nawet jeśli próba badawcza nie była w pełni reprezentatywna, to wyniki zwracają uwagę i podpowiadają, co należy zrobić, żeby Polacy jeszcze chętniej przesiadali się na rower. Są również nieco zaskakujące i pokazują, że ci, którzy rowerem nie dojeżdżają do pracy, robią to z powodów, które dość łatwo ograniczyć. Od nowych dróg rowerowych ważniejsze okazują się bowiem edukacja i natryski.
Według wspomnianego badania rowerem jeździ 75% Polaków, co nie odbiega od komunikatu CBOS-u sprzed pięciu lat, w którym jazdę rowerem zadeklarował co siódmy mieszkaniec naszego kraju.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 



Zdjęcie: Marek Rokita