okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 10/2017 >> Praktyka pracokolika

poradniki

Hamak podróżny

Miłośnicy włóczęgi nie tylko na dwóch kółkach z pewnością docenią nowe możliwości, jakie niesie zaopatrzenie się w... »

Prezent dla cyklisty

Szał świątecznych zakupów w pełni. Kto jeszcze nie zdobył kompletu prezentów dla rodziny i znajomych, ten nie uniknie kolejek, w... »

Karta podarunkowa

Do niektórych rowerzystów bardzo trudno dopasować prezent. Część wszystko już ma, część jest bardzo wybredna co do jakości i... »

Espresso na wyprawie

Pamiętacie smak kiepskiej kawy zalanej nie do końca zagotowaną wodą? Miłośnicy kawy na rowerowych wyprawach przeżywają katusze, a przecież... »

Bielizna termoaktywna

Bardzo ważny, a jednocześnie stosunkowo niedrogi element rowerowego stroju, czyli bielizna termoaktywna, jest dostępny w wielu konfiguracjach... »

Kolejna lampka na tył

Jestem zwolennikiem teorii, że tylnych lampek nigdy za wiele. Im bardziej nocny rowerzysta przypomina choinkę, tym większa szansa na to, że nie... »

Miska magnetyczna

Prezent dla majsterkowiczów i tak zwanych poszukiwaczy, którzy – serwisując swój rower – sporo czasu marnują na... »

Sakwa miejska

Na dojazdy do pracy, na zakupy czy do ulubionej kawiarni zamiast sakwy wyprawowej lepiej wybrać coś mniej rzucającego się w oczy i... »

Bez niego nie ruszysz

Każdy przejechany przez nas kilometr zostawia nieodwracalny ślad na powierzchni elementów napędu. W związku z tym niezbędna jest co... »

Qeridoo Kidgoo 1 Sport

Nowa przyczepka niemieckiej firmy Qeridoo Kidgoo jest dostępna w czterech wersjach (kombinacji jedno- i dwuosobowej, standardowej oraz Sport) oraz w... »

Rower w mieście >> dojazdy do pracy


Praktyka pracokolika

Marek Rokita
Tylko 5 proc. pracodawców oferuje rowerzystom wydzielone parkingi, a i tak jest to najczęściej spotykane udogodnienie z ich strony

To nie kolarz, lecz dojeżdżacz, cyklokomuter, pracokolik, pasażer tego, na czym siedzi. A siedzi codziennie, choćby wiało i padało, choćby był skwar lub mróz. Jedzie do pracy.

Brzydzi się sportowymi strojami, samochodami, marzy, by stanąć kiedyś w potężnym rowerowym korku. Czasem nie gardzi transportem publicznym, często stawia na intermodalność, czyli przesiada się z roweru na pociąg, z pociągu na autobus, z autobusu na rower publiczny, a do tego chadza pieszo. Tak wygląda rowerzysta z marzeń rowerowych ideologów mobilności miejskiej. Do realizacji tego marzenia jeszcze daleko. Jak pokazują opublikowane w lipcu wyniki badania opinii publicznej „Ilu Polaków dojeżdża do pracy rowerem?”, przeprowadzonego przez firmę Payback Polska, wciąż znikoma liczba Polaków, nawet regularnie jeżdżących rowerem, używa go jako narzędzia codziennych dojazdów do pracy.
Payback to program bonusowy, którego uczestnicy mogą zbierać punkty podczas zakupów w wielu popularnych sklepach internetowych i stacjonarnych. Badanie zostało przeprowadzone wśród 1225 uczestników programu i –jak zapewniają jego autorzy – „grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju”. Nawet jeśli próba badawcza nie była w pełni reprezentatywna, to wyniki zwracają uwagę i podpowiadają, co należy zrobić, żeby Polacy jeszcze chętniej przesiadali się na rower. Są również nieco zaskakujące i pokazują, że ci, którzy rowerem nie dojeżdżają do pracy, robią to z powodów, które dość łatwo ograniczyć. Od nowych dróg rowerowych ważniejsze okazują się bowiem edukacja i natryski.
Według wspomnianego badania rowerem jeździ 75% Polaków, co nie odbiega od komunikatu CBOS-u sprzed pięciu lat, w którym jazdę rowerem zadeklarował co siódmy mieszkaniec naszego kraju.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 



Zdjęcie: Marek Rokita