okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> Wielkość ma znaczenie

nowości

Lusterko bez wibracji

Sehen to ciekawe rozwiązanie dla miejskich cyklistów. Montowane do ramki okularów minilusterko pozwala zawsze wiedzieć, co dzieje... »

Widoczna kamizelka

Próbowaliście kiedyś pokonać 100 kilometrów w kamizelce odblaskowej? Niektóre modele sprzedawane w marketach potrafią po... »

Bateria współdzielona

Australijczycy z firmy Knog postanowili przedefiniować sposób patrzenia na kwestię oświetlenia i dystrybucji energii. Ich nowy produkt pod... »

Opony na zielono

Opona rowerowa składa się z wielu różnych materiałów, jednak bieżnik jest w całości wykonany z gumy i stanowi od 70 do 80... »

Przyczepka z piórowymi resorami

Nowość w przyczepkach Qeridoo! Kidgoo, najmłodsze „dziecko” niemieckiego producenta, to przyczepka oparta na zawieszeniu zbudowanym z... »

Nerki wracają do łask

Nieodzowny atrybut każdego handlarza na bazarze w latach 90., czyli tak zwana torebka nerka, wraca do łask – producenci przygotowują modne i... »

poradniki

Mała dziura, wielki problem

Złapać gumę, kapcia lub po prostu przebić oponę. Niezależnie od nazwy skutek jest ten sam – przymusowa przerwa na naprawę. Załatanie... »

Nie daj się słocie

Jak przetrwać jesień i zimę na rowerze? Praktyczna zasada, którą kierują się doświadczeni cykliści, brzmi: na rower ubierajcie się w... »

Rowerowy globtroter >> koło nie od parady


Wielkość ma znaczenie

Marcin Jakub Korzonek
Wybierając rower na wyprawę, weź pod uwagę wielkość koła

Jeszcze do niedawna wybierając rower, musieliśmy jedynie podjąć decyzję co do jego typu oraz rozmiaru ramy. Teraz doszedł kolejny aspekt: wielkość koła.

Zacznijmy jednak od lubianych przez nas rowerów trekkingowych. Tutaj nic się nie zmieniło – króluje klasyczny duży rozmiar 28 cali, który pozwala na szybkie połykanie kilometrów. Z oponą o niewielkiej szerokości (1-1,5 cala), z nieagresywnym bieżnikiem rower będzie miał małe opory toczenia. Duża średnica kół oznacza też lżejsze pokonywanie drobnych nierówności terenu za sprawą mniejszego kąta natarcia.
Na początku XXI wieku byliśmy świadkami rewolucji w konstrukcji roweru górskiego. Obok klasycznego rozmiaru koła 26 cali pojawił się większy – 29 cali, który z czasem stał się dominującym trendem. Co ciekawe, koło w rozmiarze 29 cali jest tym samym kołem, którego używamy w turystyce – czyli 28 cali. To nie jest pomyłka, lecz kwestia pomiaru. Obręcze w obu kołach mają identyczną średnicę wynoszącą 622 milimetry. Oznaczenie 29 cali odnosi się do grubości standardowej opony, która jest większa niż w 28 cali, więc i całe koło z oponą ma większą średnicę. Dlatego na koło 28 cali możemy bez problemu nałożyć oponę 29 cali (pod warunkiem, że zmieści się w ramie), a na koło MTB 29 cali – oponę 28 cali.
Dla nas – turystów – oznacza to większą uniwersalność. Po pierwsze, jeśli tylko nasze (szczególnie tylne) widełki dopuszczą szeroką oponę, możemy założyć 29 cali z agresywnym górskim bieżnikiem. Takie rozwiązanie zastosowałem w rowerze trekkingowym Kross Trans Solar (koła 28 cali), do którego założyłem górskie opony 29 cali. Doskonale sprawdziły się na szutrowych drogach Etiopii podczas mojej wyprawy DanakilBike’2015. Z drugiej strony, posiadając tylko rower górski z kołami 29 cali, możemy go zamienić w turystyczny, zakładając węższe opony 28 cali.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 



Zdjęcie: Marcin Jakub Korzonek