okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 10/2017 >> Wielkość ma znaczenie

poradniki

Hamak podróżny

Miłośnicy włóczęgi nie tylko na dwóch kółkach z pewnością docenią nowe możliwości, jakie niesie zaopatrzenie się w... »

Prezent dla cyklisty

Szał świątecznych zakupów w pełni. Kto jeszcze nie zdobył kompletu prezentów dla rodziny i znajomych, ten nie uniknie kolejek, w... »

Karta podarunkowa

Do niektórych rowerzystów bardzo trudno dopasować prezent. Część wszystko już ma, część jest bardzo wybredna co do jakości i... »

Espresso na wyprawie

Pamiętacie smak kiepskiej kawy zalanej nie do końca zagotowaną wodą? Miłośnicy kawy na rowerowych wyprawach przeżywają katusze, a przecież... »

Bielizna termoaktywna

Bardzo ważny, a jednocześnie stosunkowo niedrogi element rowerowego stroju, czyli bielizna termoaktywna, jest dostępny w wielu konfiguracjach... »

Kolejna lampka na tył

Jestem zwolennikiem teorii, że tylnych lampek nigdy za wiele. Im bardziej nocny rowerzysta przypomina choinkę, tym większa szansa na to, że nie... »

Miska magnetyczna

Prezent dla majsterkowiczów i tak zwanych poszukiwaczy, którzy – serwisując swój rower – sporo czasu marnują na... »

Sakwa miejska

Na dojazdy do pracy, na zakupy czy do ulubionej kawiarni zamiast sakwy wyprawowej lepiej wybrać coś mniej rzucającego się w oczy i... »

Bez niego nie ruszysz

Każdy przejechany przez nas kilometr zostawia nieodwracalny ślad na powierzchni elementów napędu. W związku z tym niezbędna jest co... »

Qeridoo Kidgoo 1 Sport

Nowa przyczepka niemieckiej firmy Qeridoo Kidgoo jest dostępna w czterech wersjach (kombinacji jedno- i dwuosobowej, standardowej oraz Sport) oraz w... »

Rowerowy globtroter >> koło nie od parady


Wielkość ma znaczenie

Marcin Jakub Korzonek
Wybierając rower na wyprawę, weź pod uwagę wielkość koła

Jeszcze do niedawna wybierając rower, musieliśmy jedynie podjąć decyzję co do jego typu oraz rozmiaru ramy. Teraz doszedł kolejny aspekt: wielkość koła.

Zacznijmy jednak od lubianych przez nas rowerów trekkingowych. Tutaj nic się nie zmieniło – króluje klasyczny duży rozmiar 28 cali, który pozwala na szybkie połykanie kilometrów. Z oponą o niewielkiej szerokości (1-1,5 cala), z nieagresywnym bieżnikiem rower będzie miał małe opory toczenia. Duża średnica kół oznacza też lżejsze pokonywanie drobnych nierówności terenu za sprawą mniejszego kąta natarcia.
Na początku XXI wieku byliśmy świadkami rewolucji w konstrukcji roweru górskiego. Obok klasycznego rozmiaru koła 26 cali pojawił się większy – 29 cali, który z czasem stał się dominującym trendem. Co ciekawe, koło w rozmiarze 29 cali jest tym samym kołem, którego używamy w turystyce – czyli 28 cali. To nie jest pomyłka, lecz kwestia pomiaru. Obręcze w obu kołach mają identyczną średnicę wynoszącą 622 milimetry. Oznaczenie 29 cali odnosi się do grubości standardowej opony, która jest większa niż w 28 cali, więc i całe koło z oponą ma większą średnicę. Dlatego na koło 28 cali możemy bez problemu nałożyć oponę 29 cali (pod warunkiem, że zmieści się w ramie), a na koło MTB 29 cali – oponę 28 cali.
Dla nas – turystów – oznacza to większą uniwersalność. Po pierwsze, jeśli tylko nasze (szczególnie tylne) widełki dopuszczą szeroką oponę, możemy założyć 29 cali z agresywnym górskim bieżnikiem. Takie rozwiązanie zastosowałem w rowerze trekkingowym Kross Trans Solar (koła 28 cali), do którego założyłem górskie opony 29 cali. Doskonale sprawdziły się na szutrowych drogach Etiopii podczas mojej wyprawy DanakilBike’2015. Z drugiej strony, posiadając tylko rower górski z kołami 29 cali, możemy go zamienić w turystyczny, zakładając węższe opony 28 cali.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 



Zdjęcie: Marcin Jakub Korzonek