okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 10/2017 >> Wielkość ma znaczenie

nowości

Elektryzujące urządzenie

Adapter Busch + Muller E-Werk służy do zasilania urządzeń elektronicznych (np. GPS, smartphone) energią dostarczaną z piasty z prądnicą. Gdy... »

Ciuszki pod spód

Accent pokazał dwie damskie „potówki”: koszulki Elene Lady w wersji z krótkim lub długim rękawem zostały wykonane z... »

Restrap: Torba podsiodłowa Restrap (14 litrów)

Pochodząca z Wielkiej Brytanii (a dokładnie z Yorkshire, czym dumnie się chwali) rodzinna firma, w swych przeznaczonych do bikepackingu torbach... »

Basama: Basama Sakpak uprząż + drybag (19 litrów)

Drugi w tym numerze zestaw do bikepackingu pochodzi z Czech i składa się z dwóch osobno sprzedawanych produktów: mocowanej do... »

poradniki

Szosą w teren

Rowery typu gravel właśnie przeżywają swoje pięć minut. Będąc swoistą wariacją na temat roweru szosowego i przełajowego, mają być... »

Rowerowy globtroter >> koło nie od parady


Wielkość ma znaczenie

Marcin Jakub Korzonek
Wybierając rower na wyprawę, weź pod uwagę wielkość koła

Jeszcze do niedawna wybierając rower, musieliśmy jedynie podjąć decyzję co do jego typu oraz rozmiaru ramy. Teraz doszedł kolejny aspekt: wielkość koła.

Zacznijmy jednak od lubianych przez nas rowerów trekkingowych. Tutaj nic się nie zmieniło – króluje klasyczny duży rozmiar 28 cali, który pozwala na szybkie połykanie kilometrów. Z oponą o niewielkiej szerokości (1-1,5 cala), z nieagresywnym bieżnikiem rower będzie miał małe opory toczenia. Duża średnica kół oznacza też lżejsze pokonywanie drobnych nierówności terenu za sprawą mniejszego kąta natarcia.
Na początku XXI wieku byliśmy świadkami rewolucji w konstrukcji roweru górskiego. Obok klasycznego rozmiaru koła 26 cali pojawił się większy – 29 cali, który z czasem stał się dominującym trendem. Co ciekawe, koło w rozmiarze 29 cali jest tym samym kołem, którego używamy w turystyce – czyli 28 cali. To nie jest pomyłka, lecz kwestia pomiaru. Obręcze w obu kołach mają identyczną średnicę wynoszącą 622 milimetry. Oznaczenie 29 cali odnosi się do grubości standardowej opony, która jest większa niż w 28 cali, więc i całe koło z oponą ma większą średnicę. Dlatego na koło 28 cali możemy bez problemu nałożyć oponę 29 cali (pod warunkiem, że zmieści się w ramie), a na koło MTB 29 cali – oponę 28 cali.
Dla nas – turystów – oznacza to większą uniwersalność. Po pierwsze, jeśli tylko nasze (szczególnie tylne) widełki dopuszczą szeroką oponę, możemy założyć 29 cali z agresywnym górskim bieżnikiem. Takie rozwiązanie zastosowałem w rowerze trekkingowym Kross Trans Solar (koła 28 cali), do którego założyłem górskie opony 29 cali. Doskonale sprawdziły się na szutrowych drogach Etiopii podczas mojej wyprawy DanakilBike’2015. Z drugiej strony, posiadając tylko rower górski z kołami 29 cali, możemy go zamienić w turystyczny, zakładając węższe opony 28 cali.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 



Zdjęcie: Marcin Jakub Korzonek