okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 9/2017 >> Sieć z pasów

nowości

Limitowane buty

Rowerzyści uwielbiają limitowane edycje produktów – przynajmniej ci, którzy wyszukują nowości dla „Rowertouru”!... »

W drogę z ukochanym...

… pieskiem. Basil – znany producent sakw, koszy i akcesoriów do rowerów miejskich, zaprezentował koszyk na bagażnik,... »

Laweta dla cyklisty

Polska myśl techniczna nie ustaje w poszukiwaniach swojej niszy w rowerowym świecie. Mamy już świetne przyczepki pod sakwy, mamy sakwy, a... »

Dla wymagających

Nowa opona w rodzinie Schwalbe Marathon: GT Tour łączy zaawansowaną ochronę przed przebiciem (6/7 w skali Schwalbe Protection) z nowym profilem... »

Składak na doby

Słynne składaki amerykańskiej firmy DAHON będzie można w tym sezonie nie tylko kupować, ale też wypożyczać. Dzięki możliwości złożenia... »

Skutecznie i bez obijania

Zapięcie Axa Holding 1000 wyróżnia się możliwością wygodnego złożenia do niewielkich rozmiarów i umocowania na przykład na... »

poradniki

Lekka i oddychająca

Nikt z nas nie lubi, gdy mokra od potu odzież lepi się do ciała. Korzyści, jakie płyną ze stosowania termoaktywnego ubioru przemawiają za tym,... »

Qeridoo Kidgoo 2

 rowertest >> Qeridoo Kidgoo 2 »

Rower w mieście >> Szwajcaria: Lucerna


Sieć z pasów

Marek Rokita
Schweizerhofquai, jedna głównych ulic w centrum. Każdemu kierunkowi odpowiada jeden pas ruchu dla rowerów
W czasie, gdy w „bogatych” polskich miastach buduje się na kredyt wydzielone drogi dla rowerów, w „ubogiej” Szwajcarii maluje się pasy na już istniejących ulicach lub zamyka je dla samochodów.
 
Wydzielone, dwukierunkowe drogi dla rowerów? Korzystałem z nich poza miastem, widziałem z okien pociągu, są też na przedmieściach. Na pewno część z nich została zlikwidowana z powodu rozwoju ruchu rowerowego. Po prostu stały się zbyt wąskie i nie zapewniały odpowiedniej przepustowości. Dziś centrum Lucerny to ulice z pasami ruchu dla rowerów – jednym, dwoma, a nawet trzema dla każdego kierunku jazdy.
Lucerna to średniej wielkości miasto w środkowej Szwajcarii, położone na brzegach malowniczego Jeziora Czerech Kantonów. Mimo że znajduje się pośród alpejskich dwutysięczników, jest tu raczej płasko. Mieszka w niej ponad 80 tysięcy osób, choć jeśli wziąć pod uwagę wyłącznie tę część, która Lucerną była przed poszerzeniem granic kilka lat temu – zaledwie około 50 tysięcy. Nie daje to jednak pojęcia o ruchu miejskim. Rocznie Lucernę odwiedza około dwóch i pół miliona turystów z całego świata, w tym bardzo wielu Azjatów. Szczególnie upodobali ją sobie Japończycy. Tłoczno jest na zabytkowej starówce oraz na ulicach przelotowych. Co jednak dla Polaka może się wydać nieprawdopodobne, koegzystencja samochodów i rowerów na ulicach przebiega bardzo sprawnie. Trzeba jednak zaznaczyć, że z wyjątkiem autokarów, miejskich autobusów i trolejbusów ruchu ciężkiego w mieście w zasadzie nie ma. Został przekierowany na oplatające Lucernę drogi szybkiego ruchu, na których ruch rowerowy jest zakazany.
W polskich miastach zwykle za szczytowe osiągnięcie uważa się zbudowanie dwukierunkowych dróg dla rowerów po jednej lub nawet po obu stronach ulicy. Pasy są mało popularne, a na ulicach z kilkoma pasami ruchu zdarzają się niezwykle rzadko. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: Marek Rokita