okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 6/2017 >> Z Marsa na Ziemię

nowości

Więcej światła

CatEye – japońska marka produkująca elektroniczne akcesoria rowerowe (głównie liczniki i lampki) odświeżyła swoją kolekcję... »

Toster turystyczny

Zabieranie ze sobą na wyprawę tostera może się wydawać sporą przesadą, jednak warto się dłużej zastanowić nad tym pomysłem. Gdy... »

Miejskie Shimano

Rowery typu Urban nie są często spotykane na polskich ulicach, ale zawsze przykuwają uwagę w katalogach: niegrzeczne, interesujące,... »

Pirelli dla cyklistów

Włoska marka opon samochodowych po latach przerwy powraca do rowerowego peletonu. Na początku ubiegłego wieku opony Pirelli jeździły w rowerach... »

Nowa kolekcja

Endura pokazała ubrania na sezon 2018, wśród których od razu wpadła mi w oko bluza Hummvee Hoodie 2018 – cywilny wygląd,... »

Gruby bagażnik

Szukasz bagażnika dostosowanego do naprawdę szerokich opon? Fatrack od Krossa został zaprojektowany do zadań specjalnych, gdy zwykłe gumy to... »

poradniki

Między biegami

W 2017 roku amerykańska marka SRAM ogłosiła wszem i wobec śmierć przedniej przerzutki. Hasło przyjęto z dużą ekscytacją, zwłaszcza w... »

Korespondencja >> Nepal: dookoła Annapurny


Z Marsa na Ziemię

Daniel Kocuj
Na granicy Mustangu Północnego i Południowego. Ciężka wspinaczka od Kagbeni do Muktinath
Jazda wokół masywu Annapurny wyciska z nas siódme poty od pierwszej minuty. Jest nas czterech: Charles z francuskiej części Kanady, Sumar i Pudzian z Nepalu oraz ja. Poznaliśmy się wszyscy dwa dni wcześniej w sklepie rowerowym, do którego wszedłem z cichą nadzieją znalezienia kompana na himalajską przygodę, a z którego wyszedłem z trzema kompanami, wynajętym rowerem do downhillu oraz gotowym planem. 
 
Szybko okazuje się, że Charles planował to przedsięwzięcie od roku, Nepalczycy znają trasę i zweryfikowali plan, mi nie pozostało więc nic innego, jak dołączyć do zaplanowanej już misji. Miałem jeden dzień na załatwienie pozwolenia na zwiedzanie Obszaru Chronionego Annapurny, wypożyczenie małego plecaka i spakowanie się weń na dziesięć dni. Wszystko działo się tak szybko, że ledwo się obejrzałem, a już pędziłem autem terenowym do punktu startowego w Beni. Czterech śmiałków, cztery plecaki w bagażniku, cztery rowery na dachu. Nic – tylko pedałować!
Gdyby tylko dało się pedałować... Na podjazdach, czyli przez lwią część wyprawy, małe ramy i niskie siodełka w rowerach moim i Charlesa pozostawiały minimum miejsca na nogi, które podkurczone nie są tak wydajne jak w pochylonej, wysokiej pozycji, do której przywykłem. Mięśnie szybko się męczą, a nogi bolą. Pod bardziej strome podjazdy lepiej więc było nam podchodzić. Mękę nagradzały krótkie zjazdy. Głębokie skoki amortyzatorów i szerokie opony sprawiały, że rower płynął po dużych kamieniach, jakby to były drobne koleiny. Do tej pory nie jechałem tak szybko po nawierzchni tak stromej i usłanej tyloma przeszkodami. 
Bawiłem się przy tym doskonale. I pomyśleć, że gdybym nie wpadł na Charlesa i nie zaufał jego doświadczeniu w downhillu, prawdopodobnie pchałbym się teraz między ośmiotysięczniki na swoim sztywnym, stalowym czołgu, najpewniej przeładowanym zbędnymi rzeczami. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Daniel Kocuj