okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 6/2017 >> Dlaczego świecisz mi po oczach?

nowości

Więcej światła

CatEye – japońska marka produkująca elektroniczne akcesoria rowerowe (głównie liczniki i lampki) odświeżyła swoją kolekcję... »

Toster turystyczny

Zabieranie ze sobą na wyprawę tostera może się wydawać sporą przesadą, jednak warto się dłużej zastanowić nad tym pomysłem. Gdy... »

Miejskie Shimano

Rowery typu Urban nie są często spotykane na polskich ulicach, ale zawsze przykuwają uwagę w katalogach: niegrzeczne, interesujące,... »

Pirelli dla cyklistów

Włoska marka opon samochodowych po latach przerwy powraca do rowerowego peletonu. Na początku ubiegłego wieku opony Pirelli jeździły w rowerach... »

Nowa kolekcja

Endura pokazała ubrania na sezon 2018, wśród których od razu wpadła mi w oko bluza Hummvee Hoodie 2018 – cywilny wygląd,... »

Gruby bagażnik

Szukasz bagażnika dostosowanego do naprawdę szerokich opon? Fatrack od Krossa został zaprojektowany do zadań specjalnych, gdy zwykłe gumy to... »

poradniki

Między biegami

W 2017 roku amerykańska marka SRAM ogłosiła wszem i wobec śmierć przedniej przerzutki. Hasło przyjęto z dużą ekscytacją, zwłaszcza w... »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


Dlaczego świecisz mi po oczach?

Marek Rokita
 
Zgodnie z definicją zawartą w „Słowniku języka polskiego” PWN, ornitologia to nauka o budowie, życiu i zwyczajach ptaków. Ornitolog więc to ten, kto taką nauką się zajmuje. Jest jednak i drugie znaczenie tego słowa. Kierowcy ciężarówek nazywają ornitologami kierowców, którzy mają zbyt wysoko skierowany strumień światła przednich lamp. Świecą nie po jezdni, lecz po koronach drzew, jak gdyby wypatrywali ptaków. Wśród nich są może również miłośnicy awifauny, ale raczej każdy z nich jest po prostu samolubem, który dla własnego komfortu, żeby widzieć więcej i móc jechać szybciej, świeci innym po oczach. Nawet siedzącym dwa metry nad ziemią tirowcom. Niestety, ten problem nie dotyczy wyłącznie kierowców. Tak, ornitolodzy są również wśród nas, cyklistów. Czym kierujemy się, oślepiając innych rowerzystów? Czy w ogóle mamy tego świadomość? 
 
Zadałem pytanie retorycznie, nie spodziewając się żadnej odpowiedzi. Oczywiście, wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, jak mocnych lamp używamy. Przecież w mediach wciąż słychać tylko o nieoświetlonych rowerzystach, którzy są sprawcami groźnych wypadków, a siedząc na siodełku i patrząc przed siebie, nie widzimy rzeczywistej mocy swojego oświetlenia. Każde inne wydaje się nam jaśniejsze niż własne. Idąc do sklepu, szukamy jak najmocniejszego, studiujemy liczbę lumenów i kandeli. A potem je zakładamy na rower i... oślepiamy innych rowerzystów, często również pieszych, a czasem może nawet kierowców. 
Każdy samochód powinien raz do roku przejść uczciwy przegląd techniczny, podczas którego sprawdzane być powinno ustawienie lamp przednich. Różnie z tym bywa, ale diagnosta powinien doprowadzić do tego, by lampy oświetlały jezdnię, a nie korony drzew, a kierowca powinien to uszanować i nie grzebać, by widzieć dalej i więcej. Rowery przeglądów nie potrzebują, ale ustawiajmy swoje lampki – te słabsze i zwłaszcza te mocniejsze – kierując światła pod przednie koło roweru, a nie w siną dal. Pewnie na wiejskiej drodze ma to uzasadnienie, bo wcześniej zostaniemy zauważeni przez kierowcę jadącego z naprzeciwka z prędkością 130 km/godz., a szerokość drogi zapobiegnie oślepianiu jadących w przeciwnym kierunku rowerzystów. Ale na drogach rowerowych w mieście? Wystarczy jeden ruch ręką, a świat dla innych stanie się przyjaźniejszy. Być może trzeba będzie nieco zwolnić, ale czegóż nie robi się dla bliźniego! 
PS. Ptaki też będą wdzięczne.