okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 4/2017 >> Kresowa egzotyka smakuje wyjątkowo

nowości

Limitowane buty

Rowerzyści uwielbiają limitowane edycje produktów – przynajmniej ci, którzy wyszukują nowości dla „Rowertouru”!... »

W drogę z ukochanym...

… pieskiem. Basil – znany producent sakw, koszy i akcesoriów do rowerów miejskich, zaprezentował koszyk na bagażnik,... »

Laweta dla cyklisty

Polska myśl techniczna nie ustaje w poszukiwaniach swojej niszy w rowerowym świecie. Mamy już świetne przyczepki pod sakwy, mamy sakwy, a... »

Dla wymagających

Nowa opona w rodzinie Schwalbe Marathon: GT Tour łączy zaawansowaną ochronę przed przebiciem (6/7 w skali Schwalbe Protection) z nowym profilem... »

Składak na doby

Słynne składaki amerykańskiej firmy DAHON będzie można w tym sezonie nie tylko kupować, ale też wypożyczać. Dzięki możliwości złożenia... »

Skutecznie i bez obijania

Zapięcie Axa Holding 1000 wyróżnia się możliwością wygodnego złożenia do niewielkich rozmiarów i umocowania na przykład na... »

poradniki

Lekka i oddychająca

Nikt z nas nie lubi, gdy mokra od potu odzież lepi się do ciała. Korzyści, jakie płyną ze stosowania termoaktywnego ubioru przemawiają za tym,... »

Qeridoo Kidgoo 2

 rowertest >> Qeridoo Kidgoo 2 »

Na szlaku >> Green Velo - z Przemyśla do Augustowa


Kresowa egzotyka smakuje wyjątkowo

Karol i Maria Trojanowscy
Sioło Budy – osada skansen w środku Puszczy Białowieskiej
Gdy jesienią 2015 roku odtrąbiono ukończenie szlaku Green Velo, było jasne, że w kolejnym sezonie musimy doświadczyć tej nowej, długodystansowej trasy po Polsce. Pozostał tylko dylemat, który odcinek wybrać. Nazwa „wschodni szlak rowerowy” jednoznacznie przesądziła o tym, aby przejechać fragment, który przebiega wzdłuż wschodnich kresów dzisiejszej Polski. Czyli z Przemyśla do Białegostoku lub dalej. Ostatecznie dojechaliśmy do Augustowa, pokonując łącznie 1062 kilometry w 14 dni.
 
Pierwszy dzień wyprawy jest zawsze ekscytujący, każdy drogowskaz cieszy, pierwszy MOR (miejsce obsługi rowerzystów) wzbudza podziw, do wszystkich napotkanych rowerzystów ochoczo machamy ręką, a nogi jakby same napierają na pedały. Z Przemyśla do Horyńca nie ma żadnych miasteczek, a główną atrakcją są drewniane cerkwie pochowane po wioskach i wiszący most na Sanie, zbudowany chyba specjalnie na potrzeby szlaku Green Velo. Jadąc, stajemy się jego częścią. Dla miejscowych jesteśmy ludźmi z Green Velo, siłą rzeczy musimy utożsamiać się z takim, a nie innym wytyczeniem trasy, oznakowaniem i odpowiadać na pytania, co to jest i po co powstało. W Horyńcu, gdzie stajemy na pierwszy nocleg, gospodarz pensjonatu zagaduje nas o szlak z wyczuwalnym sceptycyzmem. – Byli u mnie ci z Green Velo. Jeżeli mam się dostosować do potrzeb rowerzystów, a nawet dawać upust na noclegi, to chyba powinny być jakieś dotacje. A tylko znaki poustawiali. W maju była tu grupka rowerzystów, dojechali strasznie zmarznięci i przemoczeni, rozgrzewałem ich spirytusem – wyjaśnia. – Czyli jednak dzięki Green Velo więcej klientów przybywa – podsumowuję. – No tak, ale jakąś dotację mogliby dać! 
Jako gość z Green Velo przyjmuję to na klatę.
 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Karol Trojanowscy