okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 3/2017 >> Kraina Dunajem płynąca

nowości

Lusterko bez wibracji

Sehen to ciekawe rozwiązanie dla miejskich cyklistów. Montowane do ramki okularów minilusterko pozwala zawsze wiedzieć, co dzieje... »

Widoczna kamizelka

Próbowaliście kiedyś pokonać 100 kilometrów w kamizelce odblaskowej? Niektóre modele sprzedawane w marketach potrafią po... »

Bateria współdzielona

Australijczycy z firmy Knog postanowili przedefiniować sposób patrzenia na kwestię oświetlenia i dystrybucji energii. Ich nowy produkt pod... »

Opony na zielono

Opona rowerowa składa się z wielu różnych materiałów, jednak bieżnik jest w całości wykonany z gumy i stanowi od 70 do 80... »

Przyczepka z piórowymi resorami

Nowość w przyczepkach Qeridoo! Kidgoo, najmłodsze „dziecko” niemieckiego producenta, to przyczepka oparta na zawieszeniu zbudowanym z... »

Nerki wracają do łask

Nieodzowny atrybut każdego handlarza na bazarze w latach 90., czyli tak zwana torebka nerka, wraca do łask – producenci przygotowują modne i... »

poradniki

Mała dziura, wielki problem

Złapać gumę, kapcia lub po prostu przebić oponę. Niezależnie od nazwy skutek jest ten sam – przymusowa przerwa na naprawę. Załatanie... »

Nie daj się słocie

Jak przetrwać jesień i zimę na rowerze? Praktyczna zasada, którą kierują się doświadczeni cykliści, brzmi: na rower ubierajcie się w... »

Na szlaku >> Serbia


Kraina Dunajem płynąca

Karolina i Kamil Cichy
Przełom Dunaju w Parku Narodowym Đerdap, czyli tzw. Żelazna Brama
Serbski Dunaj jest jak morze. Potrafi być wzburzony albo spokojny. W najbardziej rozległym miejscu ma aż siedem kilometrów szerokości! Pływają po nim wielkie pasażerskie statki i ładowne barki. 
 
Całkowita długość rzeki, przepływającej przez aż 10 krajów, to prawie 3000 kilometrów. W samej Serbii Dunaj przemierza 588 kilometrów, począwszy od rolniczej Wojwodiny na północy, przez Serbię Centralną z Belgradem, docierając do skalistych Gór Wschodnioserbskich i Parku Narodowego Đerdap. Dunaj staje się tutaj granicą oddzielającą kraj od Rumunii. To bardzo malowniczy region, gdzie dolina rzeki tworzy malowniczy przełom. To tzw. Żelazna Brama – naturalna brama i skalny wąwóz (największy wąwóz rzeczny w Europie), który rzeka wyrzeźbiła miliony lat temu. Działa tu zapora wodna kontrolująca poziom dunajskiej, kiedyś niebezpiecznie płytkiej na tym odcinku, wody. To na szczycie zapory rozpoczęliśmy swoją serbską rowerową przygodę.
Biały znak z czarną czcionką w alfabecie wschodniosłowiańskim i łacińskim oznajmia, że znaleźliśmy się w Serbii. Z zapory wodnej rozciąga się widok na szeroki, błękitny Dunaj, a górskie zbocza wyrastają nad jego korytem, dodając krajobrazowi rozmachu. Tak naprawdę znajdujemy się na ziemi niczyjej, bo rumuńską straż graniczną zostawiliśmy za sobą, a serbska wciąż przed nami. 
Pogranicznik w okienku leniwie mierzy nas wzrokiem. Od niechcenia rzuca „kuda?” i na hasło „Belgrad” odburkuje: „aha”. Macha ręką i tak wjeżdżamy do Republiki Serbskiej.
Przy drodze od razu natykamy się na oznakowania szlaku rowerowego EuroVelo 6 (Morze Czarne – Atlantyk). Od koryta rzeki dzieli nas skalista skarpa. Po drugiej stronie drogi piętrzą się góry. Jest już wieczór, więc szukamy miejsca pod namiot. Wyglądamy zarośli lub zejścia nad Dunaj, ale mijamy jedynie pojedyncze krzaki bądź skupiska drzew, zawieszone na skraju wąwozu, oraz strome kamieniste zbocza prowadzące wprost do wody. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru” 
 

 



Zdjęcie: Karolina i Kamil Cichy