okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 11/2013 >> Jeszcze będzie przepięknie, jeszcze będzie normalnie

nowości

Limitowane buty

Rowerzyści uwielbiają limitowane edycje produktów – przynajmniej ci, którzy wyszukują nowości dla „Rowertouru”!... »

W drogę z ukochanym...

… pieskiem. Basil – znany producent sakw, koszy i akcesoriów do rowerów miejskich, zaprezentował koszyk na bagażnik,... »

Laweta dla cyklisty

Polska myśl techniczna nie ustaje w poszukiwaniach swojej niszy w rowerowym świecie. Mamy już świetne przyczepki pod sakwy, mamy sakwy, a... »

Dla wymagających

Nowa opona w rodzinie Schwalbe Marathon: GT Tour łączy zaawansowaną ochronę przed przebiciem (6/7 w skali Schwalbe Protection) z nowym profilem... »

Składak na doby

Słynne składaki amerykańskiej firmy DAHON będzie można w tym sezonie nie tylko kupować, ale też wypożyczać. Dzięki możliwości złożenia... »

Skutecznie i bez obijania

Zapięcie Axa Holding 1000 wyróżnia się możliwością wygodnego złożenia do niewielkich rozmiarów i umocowania na przykład na... »

poradniki

Lekka i oddychająca

Nikt z nas nie lubi, gdy mokra od potu odzież lepi się do ciała. Korzyści, jakie płyną ze stosowania termoaktywnego ubioru przemawiają za tym,... »

Qeridoo Kidgoo 2

 rowertest >> Qeridoo Kidgoo 2 »

Na szlaku >> wycieczki z ratuszem w tle


Jeszcze będzie przepięknie, jeszcze będzie normalnie

Marek Rokita
 

Wszystko na tym świecie ma swój początek i koniec. Nie inaczej jest z naszym cyklem miejskich wycieczek, publikowanym przez dwa ostatnie sezony.

Odwiedziłem łącznie 12 dużych polskich miast. Chciałem przekonać, że zwiedzanie ich na dwóch kółkach ma sens, że rower nadaje się do tego celu lepiej niż jakikolwiek inny środek lokomocji. Chciałem pokazać miasto jako cel, a nie wyłącznie środek podróży, drogę. Czy mi się to udało? Oceńcie sami. Po dwunastu odcinkach cyklu przyszedł czas na jego podsumowanie i próbę odpowiedzi na pytanie: czy polskie miasta są przygotowane na najazd cykloturystów?
Idealne miasto dla cykloturysty powinno spełniać kilka warunków. Po pierwsze, powinno gwarantować możliwość bezpiecznego i wygodnego poruszania się każdym typem roweru, również z przyczepką, przynajmniej na kluczowych szlakach, a zwłaszcza w pobliżu atrakcji turystycznych. Jak wiadomo, jest z tym nie najlepiej, dlatego dobrze jest, gdy bez kłopotów wolno poruszać się po parkach miejskich, gdyż przy braku odpowiedniej infrastruktury stanowią one w polskich warunkach cenne uzupełnienie tkanki drogowej dla rowerów. Ważne są warunki poruszania się po starówkach i głównych ulicach, będących sercem miasta. Przeszkody bywają różne: zakazy wjazdu, wyboisty bruk, remonty. Nadzieją napawa fakt, że remonty się kończą, stref uspokojonego ruchu przybywa, zakazy są odwoływane, a nawet bruki wygładzane. Mimo że potrzeby rowerowego turysty są tylko częściowo takie same jak wymagania rowerzysty miejskiego, moje odczucia w zakresie jakości poruszania się po mieście z grubsza pokrywają się z wynikami naszego raportu „Rower w mieście” i rankingu miast przyjaznych rowerzystom, który publikowaliśmy w numerze 11/2012. Lepiej, niż by to z nich wynikało, jeździło mi się po Poznaniu i Warszawie, natomiast gorzej po Bydgoszczy i Szczecinie. Można to dość łatwo wytłumaczyć.